Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö? Tässä ajassa voit jo vaatia korvaavan tuotteen

Kuva/Colourbox.com
Kuva/Colourbox.comMTV3 Oyj/Colourbox,2010
Julkaistu 20.09.2010 15:00(Päivitetty 27.06.2011 13:57)

Suomen Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario tuntee tavat, joilla kuluttajaa johdetaan harhaan tai suoranaisesti huijataan.

Tuula Sarion mukaan ongelmat koskettavat kuluttajaa kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin elinkeinoharjoittajat eivät tunne tarpeeksi lainsäädäntöä. Osa ei noudata lakia tietämättömyyttään tai typeryyttään.

− Esimerkiksi nettikauppojen nettisivuilla on mitä kummallisimpia ehtoja kaupanteon suhteen, vaikka laki sanoo, mikä on tuotteelle palautusaika ja niin edelleen. Silti firmat keksivät omia sääntöjä, Sario kertoo.

Isompi ongelma on tietoinen asiakkaan vedättäminen. Tätä esiintyy huomattavasti muun muassa matkapuhelin- ja kodinkonekaupoissa.

Sario kuvaa esimerkkitapausta, jossa asiakas ostaa matkapuhelimen ja huomaa kotona, ettei se toimi. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännön mukaan myyjän tulee toimittaa asiakkaalle korvaava tuote, mikäli alkuperäisen puhelimen korjaaminen vie yli kaksi viikkoa.

− Myyjät tietävät hyvin, mitä laki sanoo, mutta yrittävät silti vedättää kuluttajaa. Hänelle saatetaan sanoa, ettei uutta puhelinta voi antaa, koska Nokia ei hyvitä sitä heille. Tässä käytetään tietoisesti hyväksi sitä, että kuluttaja ei tunne oikeuksiaan eikä uskalla lähteä ryppyilemään.

Rahat pois, eikä tuotetta näy

Kuva/Colourbox.com
Kuva/Colourbox.comMTV3 Oyj/Colourbox,2010

Yksi ongelmapesäke löytyy Sarion mukaan huonekalu- ja kodinelektroniikkakauppojen parista. Kaupankäynti on viime vuosina mennyt pitkälti siihen, että kaupoissa on näytillä vain tuotteiden esittelykappaleet.

Kuluttajan kannalta ongelmallista on se, että hän voi joutua maksamaan tuotteen kokonaisuudessaan etukäteen.

− Eräs iso yritys on tällä saralla ikuinen murheenkryyni. Eräässä tapauksessa asiakas maksoi etukäteen sohvan, kaksi nojatuolia ja sohvapöydän. Meni useampi kuukausi, eikä huonekaluista kuulunut mitään. Lopulta liike toimitti sohvan ja yhden nojatuoliin, ja tarjosi loppujen tilalle jopa sänkyä, Sario päivittelee.

Sarion mielestä on suorastaan törkeää, että kuluttajalta otetaan rahat pois etukäteen.

− Jos firma menee konkurssiin, asiakas ei rahojaan enää näe. Pieni varausmaksu on vielä kohtuullinen, sillä se sitouttaa myös asiakkaan ostokseensa.

Kaikki eivät vedätä

Löytää Sario kaupankäynnin toimijoista myös positiivista sanottavaa. Vaatteiden suhteen kuluttajalla on pienempi riski joutua huijatuksi.

− Pikkuliikkeillä on ongelmana, ettei niissä aina tunneta lainsäädäntöä. Heillä on silti korkea tavoite palvella asiakasta hyvin, Sario kiittää.

− Muun muassa Citymarketin myyjät soittavat usein neuvontaamme. On hienoa, että asioista otetaan selvää!

Kuvat: Colourbox.com

Studio55.fi/Jenni Kokkonen

Näin kuluttajaa vedätetään: Tunnista tyypillisimmät riskitilanteet

Minua on huijattu, miten toimia?

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa