Suomen Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario tuntee tavat, joilla kuluttajaa johdetaan harhaan tai suoranaisesti huijataan.
Tuula Sarion mukaan ongelmat koskettavat kuluttajaa kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin elinkeinoharjoittajat eivät tunne tarpeeksi lainsäädäntöä. Osa ei noudata lakia tietämättömyyttään tai typeryyttään.
− Esimerkiksi nettikauppojen nettisivuilla on mitä kummallisimpia ehtoja kaupanteon suhteen, vaikka laki sanoo, mikä on tuotteelle palautusaika ja niin edelleen. Silti firmat keksivät omia sääntöjä, Sario kertoo.
Isompi ongelma on tietoinen asiakkaan vedättäminen. Tätä esiintyy huomattavasti muun muassa matkapuhelin- ja kodinkonekaupoissa.
Sario kuvaa esimerkkitapausta, jossa asiakas ostaa matkapuhelimen ja huomaa kotona, ettei se toimi. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännön mukaan myyjän tulee toimittaa asiakkaalle korvaava tuote, mikäli alkuperäisen puhelimen korjaaminen vie yli kaksi viikkoa.
− Myyjät tietävät hyvin, mitä laki sanoo, mutta yrittävät silti vedättää kuluttajaa. Hänelle saatetaan sanoa, ettei uutta puhelinta voi antaa, koska Nokia ei hyvitä sitä heille. Tässä käytetään tietoisesti hyväksi sitä, että kuluttaja ei tunne oikeuksiaan eikä uskalla lähteä ryppyilemään.