Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Minua on huijattu, miten toimia?

Kuva/Colourbox.com
Kuva/Colourbox.comMTV3/Colourbox, 2010
Julkaistu 20.09.2010 15:00(Päivitetty 27.06.2011 13:59)

Lakimies pahoittelee, että tavallisen kuluttajan mahdollisuudet ovat huijauksen myötä usein vähissä.

Suomen Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario tietää, että vain harvalla kuluttajalla on rahkeita alkaa setviä tilannetta oikeuteen asti.

− Rupeaako yksittäinen neljän lapsen äiti sanomaan kännykkäoperaattorin tiskillä, että hän vie asian käräjäoikeuteen? Hän nielee mieluummin katkeran tappion. Oikeusprosessi on valtava ja kallis toimenpide, joka vaatii intohimoisen suhtautumisen asiaan, Sario sanoo.

Moni Kuluttajaliittoa lähestyvä on ylipäätään epävarma ja hämmentynyt siitä, huijattiinko häntä vai ei. Sario painottaa, että palautteen antaminen on joka tapauksessa erittäin tärkeää.

− Emmehän me muuten tiedä, mitä kentällä tapahtuu. Meillä on tarjolla puhelinneuvontaa kaksi tuntia päivittäin. Palautetta voi antaa myös netissä, halutessaan nimettömänä.

− Kannattaa myös levittää sanaa huijareista. Puskaradio on kuluttajalle tehokas keino, Sario lisää.

Kuluttajat eivät ole ongelma

Huijaamisesta puhuttaessa tulee mieleen, että toimiiko homma myös toisin päin. Vedättävätkö kuluttajat liikkeenharjoittajia samassa määrin?

Tuula Sario näe asiassa varsinaista ongelmaa.

− Se on selvää, että epärehellisiä ihmisiä on kaikissa ryhmissä. Aina joku venyttää rajoja ja tekee tietoisesti väärin. Mutta ei kuluttajia voi ajatella homogeenisena ryhmänä.

− Esimerkiksi postimyynti on aina ollut Suomessa iso bisnes. Se ei olisi mahdollista, jos kuluttajien väärinkäyttö olisi huomattavan laajaa.

Kuva: Colourbox.com

Studio55.fi/Jenni Kokkonen

Näin kuluttajaa vedätetään: Tunnista tyypillisimmät riskitilanteet

Tiesitkö? Tässä ajassa voit jo vaatia korvaavan tuotteen

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa