Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö nämä asiat renkaan kulumisesta? Toimi näin ja säästät selvää rahaa

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetNäin tarkistat auton rengaspaineet huoltoasemalla.
Julkaistu 14.10.2019 20:31
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Yhä useampi autoilija teettää renkaiden kausivaihdot alan liikkeissä. Kuluttajan on syytä olla silti tarkkana ja vaatia oikeaoppista renkaiden asennusta renkaiden käyttöiän maksimoimiseksi.

Vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, tulisi renkaiden paikkaa kierrättää säännöllisesti pyörimissuuntaa muuttamatta. Näin eri renkaiden kulumiserot pysyvät maltillisina ja kokonaiskilometrimäärä mahdollisimman suurena.

Jotta renkaiden paikkojen vaihtaminen tulee tehtyä oikein, on renkaat merkittävä, kun ne otetaan pois auton alta. Usein rengasliikkeessä merkintää ei tehdä, jos asiakas ei itse sitä huomaa pyytää. Tarkkana on oltava myös renkaita alle laitettaessa. Asiakkaan on syytä varmistaa, että edellistalven takarenkaat asennetaan eteen ja eturenkaat taakse.

– Jos renkaiden paikkaa ei vaihda, kaksi rengasta kuluu vaihtokuntoon huomattavasti nopeammin. Taloudellisempaa ja turvallisempaakin olisi, jos renkaat kuluisivat samaan tahtiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa.

Tiedätkö, millaiset renkaat jätit säilöön?

Säilöön jätettävistä vanteista kannattaa ottaa kuvat ja merkitä muistiin niille asennettu rengasmerkki ja malli. Tämä auttaa varmistamaan, että autoon on vaihdettu alle omat renkaat. Virheitä nimittäin sattuu ja erityisesti rengassesongin aikana vallitseva kiire ja ruuhka-apuna käytettävät sesonkityöntekijät lisäävät virheiden mahdollisuutta.

Säilöön jätettävistä renkaista kannattaa ottaa muistiin myös niiden urasyvyys. Näin kuluttaja tietää itse ovatko renkaat vaihtokunnossa ennen seuraavan ajokauden alkua. Talvirengas pitää lain mukaan uusia, kun kulutuspinnan urasyvyys on alle kolme millimetriä. Turvasuositus talvirenkaan urasyvyydeksi on vähintään kuusi milliä.


Käytännössä kulutuspinnan kulumisen sijaan talvirenkaiden uusiminen tulee usein ajankohtaiseksi renkaan vanhenemisen sekä nastarenkaassa nastojen löystymisen ja irtoamisen myötä.

– Renkaan järkevä enimmäiskäyttöikä on kymmenen vuotta valmistusajankohdasta tai kuusi vuotta sen käyttöönotosta riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan, Vesalainen ohjeistaa.

Muista jälkikiristys

Renkaanvaihdon jälkeen on muistettava jälkikiristys noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristyksellä varmistetaan, etteivät pyörät ole löystyneet mahdollisten hiekanmurujen tai muiden epäpuhtauksien murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä. Lisäksi rengaspaineet kannattaa tarkistaa, oli renkaat vaihdettu sitten itse tai liikkeessä.

– Liian alhaiset paineet kuluttavat niin rengasta kuin polttoainettakin. Rengaspaiden tarkastaminen on helppoa eikä maksa mitään, joten se kannattaa ehdottomasti tehdä, Vesalainen neuvoo.

Auton käyttöohjekirjassa on kerrottu oikeat paineet erikseen pienelle ja isommalle kuormalle. Autoliitto suosittelee käyttämään talvirenkaissa 0,2 baria ohjearvoja korkeampia paineita.

Lue myös: Tähän asiaan eivät kaikki renkaanvaihtajat osaa kiinnittää huomiota – älä ole yksi heistä: "Nykyaikainen rengas on melkoinen high tech -tuote"

Lisää aiheesta:

Älä vain unohda tärkeitä toimenpiteitä, kun vaihdat autoosi talvirenkaatMiten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Pelkkä renkaanvaihto ei riitä – älä laiminlyö tärkeitä toimenpiteitä: "Vahingot jäävät autoilijan itsensä kärsittäviksi"Varo rengashotellin härskiä vedätystä! Tee näin, jos haluat välttyä turhalta rahanmenoltaOletko rengashotellin asiakas? Ole tarkkana – takaisin tulevat kumit eivät välttämättä ole omasiRenkaanvaihto ei ole vain mutterin kiristämistä – näillä toimenpiteillä turvaa ja säästöä
RenkaatRenkaanvaihtoLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!