Mainos

Tiesitkö: Näin hurjasti onnellisuus vaikuttaa yrityksen liikevaihtoon

Tiesitkö, kuinka paljon sairauspoissaolojen väheneminen tuo säästöjä ja vaikuttaa yrityksen liikevaihtoon? Lue myös ohjeet onnellisempaan työpäivään!

Nykyinen tiukka taloudellinen tilanne on ajanut yritykset nyhtämään kaiken mahdollisen irti henkilöstöstään.

"Valitettavan usein nopeimmat keinot parantaa yrityksen tuottavuutta ovat henkilöstöön kohdistuvia säästö- ja sopeuttamistoimenpiteitä. Ne tuovat nopeita tuloksia, mutta eivät takaa yrityksen menestystä pitkällä aikavälillä", kirjoittaa eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen suurasiakasjohtaja Antti MiettinenParempaa elämää -blogissa.

"...Yhden prosenttiyksikön vähennys sairauspoissaoloissa tuo 180 000 euron säästöt 500 hengen yrityksessä ja antaa samalla yritykselle mahdollisuuden kasvattaa liikevaihtoa yli 1,3 miljoonalla eurolla", Miettinen jatkaa blogissa.*

Miettinen esittää myöhemmin kysymyksen: Voisiko työssä hyvinvoiva, motivoitunut ja osaava henkilöstö olla yritykselle kilpailuetu?

Henkilöstön onnellisuus kilpailuetuna

Yrityksen näkökulmasta kilpailuetuina toimiva henkilöstö voidaan luoda esimerkiksi yhteisten arvojen, strategian, käytäntöjen ja oikeanlaisen johtavuuden kautta, mutta miten omaa työtänsä voi oppia rakastamaan ja työpaikalla viihtyä? Ainakin näin.

1. Motivoi itsesi työpäivään. Positiivinen asenne kantaa sinut vaikeidenkin hetkien yli.

2. Pidä työ oikeassa perspektiivissä. Voit ainoastaan tehdä parhaasi. Joskus vähempikin riittää.

3. Työsi ei määrittele sinua tai ole elämäsi. Älä ajattele sitä, mitä muut toivovat sinun olevan, vaan ole, mitä haluat olla. Olet yksilö ja vastuussa omista päätöksistäsi.

4. Aikatauluta työaikasi, tee to do -listoja. Pitkää vieviä projekteja on välillä hyvä aikatauluttaa ja niille on varattava aikaa. Opettele priorisoimaan asioita tehtävälistallasi.

5. Keskity hetkeen. Eli projektiin, mitä kulloinkin teet. Älä ajattelee tulevaa tai mennyttä liikaa. Näin työtuloksesi paranee ja saat enemmän irti työtunneistasi.

6. Ota selville, mitä sinulta odotetaan. Kysy, jos jokin on epäselvää.

7. Opettele delegoimaan. Välillä voi pyytää apua tai jakaa työtehtäviään. Kaikesta ei ole selviydyttävä yksin.

8. Pidä taukoa. Kukaan ei jaksa tauotta; kävele, juo teetä, nauti hetkestä, tutustu työtovereihisi.

9. Rentoudu. Opettele rentoutumaan jopa kiireen keskellä. Saat siitä voimaa jaksaa.

10. Muuta työilmapiirisi mukavaksi. Älä juoruile, ole negatiivinen ja pahansuopa. Työelämässä ihmisiä on siedettävä, mutta heidän kanssaan ei tarvitse olla sydänystävä. Jos et tule jonkun kanssa toimeen, sinun ei ole pakko yrittää olla hänen kanssaan.

11. Arvioi työpäiväsi sen lopussa. Oletko tyytyväinen työpanokseesi? Mitä olisit voinut tehdä toisin? Muuta käyttäytymistäsi jo huomiseksi! Jos olet suoriutunut hyvin, palkitse itsesi.

12. Älä kanna töiden taakkaa kotiin. Käännä kytki off-asentoon, jätä työmurheet työpaikalle. Heitä hyvästit työllesi ennen kuin poistut työrakennuksen ulko-ovista!

13. Älä ole uhri. Tee asioita oman hyvinvointisi eteen, älä niele mitä tahansa. Mikä tahansa on muutettavissa, jos sitä vain tarpeeksi haluaa ja motivaatiota löytyy. Jos et ole tyytyväinen johonkin työpaikallasi, toimi!

*Miettisen laskelma perustuu Ilmarisen kehittämään laskentamalliin.

Lue myös:


Osittainen lähde: Ilmarisen Parempaa elämää -blogi

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.