Asiantuntijat: Pisa-menestys sai suomalaiset uskomaan liikaa koulutusosaamiseensa, ja nyt pieniä lapsia opetetaan väärin – "Joka 7:s peruskoulun päättävä ei osaa kunnolla lukea"

Suomen sijoitus oppimistuloksia mittaavissa Pisa-tutkimuksissa vajoaa, kun samaan aikaan Viro nousee. Uutisaamussa vierailleet asiantuntijat ovat huolissaan tilanteesta.

– Joka seitsemäs ysiluokan päättävä oppilas ei osaa kunnolla lukea. Eli 28 oppilaan luokasta neljä ei siis osaa kunnolla lukea, mikä on aika hälyttävää, sanoo Helsingin yliopiston dosentti Aino Saarinen.

Saarinen kertoo, että matemaattisluonnontieteellisissä aineissa osaamistaso on laskenut yhden vuosiluokan verran. Tästä ovat huolissaan myös työnantajat.

– Matemaattisluonnontieteellinen osaaminen menee meillä alaspäin ja virolaisilla vastaavasti ylöspäin. Sitten niitä huippuosaajia löytyy enemmän (Virosta), sanoo johtava asiantuntija Anni Siltanen Kemianteollisuudesta.

Kemianteollisuus on yhdessä muutaman muun työelämän etujärjestön kanssa selvittänyt Suomen ja Viron Pisa-kehitystä. Siltasen mukaan Virossa luotetaan yhä perinteisempiin opetusmuotoihin, kun Suomessa opetusta on uudistettu itseohjautuvampaan suuntaan.

Dosentti Saarinen arvioi, että aiemman Pisa-menestykseen myötä Suomeen on juurtunut liian vahva usko siihen, että "kyllä täällä tiedetään, miten asiat hoidetaan".

– En tiedä voisiko sanoa, että ollaan vähän niin kuin noustu tutkimusnäytön yläpuolelle, Saarinen toteaa.

Esimerkkinä hän käyttää juuri itseohjautuvuutta, joka on hänen mukaansa ulotettu liian nuorten lasten opetukseen.

– Vaikka tutkimus kertoisi jotain muuta, niin todetaan, että kyllä me se laitetaan toimimaan. Itseohjautuvuus juuri tuo pienille lapsille tosi paljon vastuuta, Saarinen arvioi.

"Työelämä joutuu sitten kouluttamaan toisen kerran"

Kemianteollisuuden Anni Siltasen mukaan koulutuksen ongelmat heijastuvat myös työelämään.

– Kuulen yrityskentältä, että oppilaitoksissa ei ole syntynyt niitä valmiuksia, joita työelämässä tarvittaisiin. Työelämä joutuu sitten kouluttamaan toisen kerran ja se ei tietysti ole mitenkään ideaalitilanne, Siltanen sanoo.

Saarisen mukaan koulutuksessa olisi hyvä palata perusasioihin ja kuunnella enemmän opettajia uudistuksia toteutettaessa. Nyt muutokset tulevat hänen mukaansa liian korkealta taholta hallinnosta.

– OECD:kin on nostanut esiin, että meidän opettajat on maailmanhuippua. Niin heidät pitää ottaa aktiivisesti näihin uudistuksiin päättämään.

Katso koko keskustelu jutun videolta.

Lue myös:

    Uusimmat