Maanantaiaamu, tehtävänäni on ajaa ylinopeutta. Istun Vantaan Kaivokselassa Lexuksen rattiin, käynnistän auton ja ajan parkkipaikalta julkiselle tielle. Rajoitus tiellä on vaatimattomat 10 kilometriä tunnissa, mutta aion testimielessä ylittää rajapyykin.
Painan kaasua, mutta jo 11 kilometrin tuntinopeudessa auto alkaa piipata. En ole kuitenkaan rikkonut autoa, olen vain rikkonut tieliikennelakia ja auto antaa minun kuulla kunniani.
Euroopan unioni vaatii nyt ylinopeutta rajoittavan varusteen olevan kaikissa sen alueella myytävissä uusissa autoissa. Sääntely on ollut voimassa heinäkuun alusta lähtien. Niin kutsuttu älykäs nopeusavustin (ISA) tulee olla vakiovarusteena ajoneuvon järjestelmässä.
EU tarjoaa neljä erilaista vaihtoehtoa sen suhteen, millainen nopeusavustin voi olla. Kaksi vaihtoehdoista ei vaikuta nopeuteen, vaan antaa merkin hidastaa esimerkiksi äänellä tai tärinällä. Aktiivisesti nopeuteen vaikuttavia vaihtoehtojakin löytyy.
Lue myös: Tutkijat kehittivät tavan, jolla puhelimen selailu ratissa vähenisi – toimisiko sinuun?
Niitä ovat kaasupoljin, joka nopeusrajoituksen ylittyessä painaa jalkaa taaksepäin, sekä automaattisesti nopeutta laskeva toiminto.
Avustin käynnistyy auton käynnistyessä
Autonvalmistaja Toyotan omistama Lexus on päätynyt asentamaan malleihinsa ääniärsykkeen. Merkin asiakaspäällikkö Lasse Sivunen avaa Vantaan toimipisteellä auton oven esitelläkseen järjestelmää.