Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkijat kehittivät tavan, jolla puhelimen selailu ratissa vähenisi – toimisiko sinuun?

6:35Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käytto vaikuttaa huomiointikykyyn ajaessaKATSO MYÖS: "En mä uskalla!" Miten pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin?
Julkaistu 01.08.2024 14:45

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Peli, jossa saa mahdollisimman paljon erilaisia palkintoja ja palautteita, voisi estää puhelimen selailua ratissa.

Puhelimen selailu ajaessa on turvallisuusriski, josta kuitenkin voi päästä eroon pelaamalla. Pennsylvanian yliopiston tutkimuksen mukaan niin sanottu pelillistäminen saa kuskit lopettamaan älypuhelimen räpläämisen ratissa.

Tutkimus julkaistiin Proceedings of the National Academy of Sciences -lehdessä. Tutkimustiimin johtaja Jeffrey Ebert on tutkinut aihetta aiemminkin.

Lue myös: Suomalaiset sortuvat liikenteessä liian usein mokaan, jonka laki yksiselitteisesti kieltää

Aiemmassa tutkimuksessa havaittiin, että vaikka kuskeille tarjotut viikkopalaute ja rahapalkkiot vähensivät puhelimen selailua ratissa, tutkimuksen päätyttyä "pahat tavat" palasivat. Eniten puhelinta selailevat eivät myöskään muuttaneet tapojaan, mikä saattoi johtua siitä, että erilaisia palkkioita sai vain turvallisesta ajotavasta.

Uudessa tutkimuksessa Ebert tiimeineen päätti kokeilla pelillistämistä.

Tiimi testasi peliä ja rahapalkintoja

Tutkimukseen värvättiin osanottajia vakuutusyhtiön ohjelmasta, jossa kyseisen yhtiön asiakkaat lataavat sovelluksen seuraamaan ajosuoritustaan. Sovellus seuraa myös selailutoimintaa ajon aikana. 

Osanottajia oli yli 1600. He olivat 18–77-vuotiaita ja käyttäneet puhelintaan viimeisen kuukauden aikana ainakin kaksi minuuttia tunnissa ajaessaan. 

Osanottajille arvottiin yksi interventiostrategia. Ykkösryhmä sai valistusta puhelimen käytöstä ajon aikana. Kakkosryhmä sai lisäksi hands-free-telineen, kolmosryhmä nämä molemmat ja lisäksi harjoituksia ja vinkkejä hands-free-käyttöön. 

Nelosryhmä sai kaikki edelliset edut sekä osallistumisen peliin, jossa viikoittain kerättiin pisteitä puhelimen käytön vähenemisestä ja kisattiin muiden osallistujien kanssa. Viitosryhmälle luvattiin kaikkien edellisten lisäksi vielä rahapalkintoja pelissä pärjäämisestä.

Ryhmissä 2–5 puhelin asetettiin hands-free-telineeseen autossa, eli sitä ei tarvinnut pitää kädessä tai selata. 

Lue myös: Autoilija näpräsi puhelinta ja ajoi alinopeutta vasemmalla kaistalla, sai sakot – "Ei ehkä se pelin henki"

Pisteitä, palkintoja, nimensä ranking-listaan ja lopulta rahapalkinnonkin saanut viitosryhmä onnistui vähentämään puhelimen selaamista lähes 28 prosenttia ajon aikana. 

Prosenttimäärä pysyi samana myös pelin päätyttyä, ja jopa 65 päivän ajan.

Vaikka rahapalkintoa ei olisi saanut, kilpailu muita vastaan vähensi silti puhelimen käyttöä ratissa noin 21 prosenttia. Pelin päätyttyäkin selaamisaika pysyi alhaisempana: se väheni noin 16 prosenttia koetta edeltävään aikaan verrattuna.

– Tämä kertoo, että moni ihminen aidosti haluaa olla turvallisempi, keskittyneempi kuski. Tutkimus auttoi kehittämään kestäviä, hyviä tapoja käyttää puhelinta, tutkimusta tehnyt Ebert kuvailee.

Lue myös: Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"

Lue myös: Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaisteillä: "Varsin monen kuljettajan tulisi katsoa peiliin pitkään ja hartaasti"

Katso myös: Näin toimii auton kädet ratissa -tunnistin

1:07Näin toimivat auton hätätilanneavustin ja kädet ratissa -tunnistinAutoliiton videolla kerrotaan, mikä on kädet ratissa -tunnistin ja miten auton hätätilanneavustin toimii.

Lähteet: University of Pennsylvania School of Medicine, Science Daily

Lisää aiheesta:

Poliisi varoittaa vaarallisesta ilmiöstä liikenteessä: Jo viidellä sekunnilla voi olla dramaattiset seurauksetTutkimus: Suomalaiset autoilijat syyllistyvät yhteen asiaan huomattavasti muuta Eurooppaa useamminJo alle 10 minuutin TikTok-selailu on haitallista: "Voi olla vain jäävuoren huippu"Moni teini saa jopa 237 ilmoitusta puhelimiinsa joka päivä, kertoo yhdysvaltalaisraportti: "Häiriötekijä elämässä"Älypuhelinriippuvuutta tutkineet brittitutkijat havaitsivat yllättävän seikan – professori huolissaan: "Emme tällä hetkellä täysin ymmärrä..."Kännykän käyttö ajon aikana on lisääntynyt räjähdysmäisesti – myös näitä asioita harrastetaan ratin takana
LiikenneturvallisuusPelaaminenAutotDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin