Tesla-kuski väittää tienanneensa jopa 700 euroa kuukaudessa louhimalla kryptovaluuttoja autollaan

Tesla osti bitcoineja ja ilmoitti, että kryptovaluutta käy yhtiölle maksuvälineenä – miten poikkeuksellista tämä on? 2:35
Sähköautovalmistaja Tesla osti viime vuonna bitcoineja ja kertoi niiden käyvän myös maksuvälineenä. Miten poikkeksellisesta asiasta on kyse?

Kryptovaluutan louhiminen sähköautoa hyödyntäen on tietysti yksi tapa yhdistää kaksi trendikästä asiaa. Vaikka toiminta saattaa vaikuttaa kannattavalta paperilla, voi siitä kuitenkin olla loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kryptovaluuttaa louhitaan tietokoneilla, jotka suorittavat erityisiä tehtäviä saadakseen tietyn määrän valuuttaa palkkioksi suoritetusta työstä. Tehtävät ovat muun muassa monimutkaisten matemaattisten funktioiden ratkaisemista sekä lohkoketjujen lohkojen data-arvon taltioimista.

Louhintatapoja on useita ja louhia voi periaatteessa vaikka tavallisella läppärillä, mutta erityisen hyödyllistä tai edes suositeltavaa se ei ole. Louhintaprosessi vaatii runsaasti tehoa ja kuluttaa paljon energiaa, mikä taas rasittaa tietokonetta.

Koska louhinta näkyy myös sähkönkulutuksessa, voivat ne pienet voitotkin tulla syödyksi jo pelkästään kasvavan sähkölaskun myötä.

"Niin helppoa"

Jotta kryptojen louhimisesta saa taloudellisesti kannattavaa, vaatii se perehtyneisyyttä sekä tarkoitukseen soveltuvaa laitteistoa. Sanfranciscolainen Siraj Raval kertoo CNBC-uutiskanavan haastattelussa käyttäneensä vuosimallin 2018 Tesla Model 3:aan onnistuneesti kryptovaluutan louhimiseen.

Siraj joutui tekemään autolleen joitain kyseenalaisiksi luokiteltavia temppuja saadakseen sen valjastettua tehokkaasti kryptojen louhintaan. Hän on esimerkiksi kytkenyt louhintaan soveltuvia näytönohjaimia suoraan akustoon.

– Se on kuin tietokone pyörillä. Tämän tietokoneauton hakkerointi on niin helppoa, hän hehkutti CNBC:lle.

Siraj kertoo louhineensa kuukaudessa 400–800 dollarin eli 350–700 euron edestä kryptovaluuttaa viime vuonna.

"Tienaisin enemmän työskentelemällä Mäkkärissä"

CNBC:n haastattelemat ammattilaiset pitävät Siraj'n toimintaa toteuttamiskelpoisena – ainakin paperilla. Kannattavuudesta voi kuitenkin olla kahta mieltä, koska esimerkiksi takuulle saa todennäköisesti heittää hyvästit siinä vaiheessa, jos auton akkuun lähdetään itse kytkemään jotain.

Chris Allessi käytti aikoinaan omaa Teslaansa kryptovaluutan louhimiseen. Hän kuitenkin kertoo, ettei hyötynyt siitä loppujen lopuksi millään mainittavalla tavalla. Vaikka hän saikin ladattua autoaan aina ilmaiseksi ostettuaan sen ennen kuin Teslan Supercharger-pikalaturit muuttuivat maksulliksi, ei 10 dollarin bitcoin-saalis 60 tunnin välein ollut sen arvoista.

– Miksi haluaisit altistaa 40–100 000 dollarin arvoisen auton sellaiselle rasitukselle?

Vaikka bitcoinin arvo on sittemmin noussut rajusti, on myös louhinta muuttunut työläämmäksi. Hän arvioi, että tällä hetkellä samoilla välineillä samassa ajassa hän nettoaisi 1–2 dollaria.

Lue myös:

    Uusimmat