Tekstiilialan ilmastopäästöt vähenisivät merkittävästi, jos vaatteita käytettäisiin pidempään – valmistajaakaan ei huoleta, vaikka samaa takkia käyttäisi 2–3 lasta

Suomen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöjä voitaisiin vähentää merkittävästi käyttämällä vaatteita pidempään 2:13
Suomen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöjä voitaisiin vähentää merkittävästi käyttämällä vaatteita pidempään.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää käyttämällä vaatteita nykyistä pidempään ennen uusien ostoa. Alan ilmastopäästöt on selvitetty ensimmäistä kertaa. Selvityksessä kävi ilmi, että lähes 90 prosenttia alan päästöistä aiheutuu tekstiilikuitujen ja kankaiden tuotannosta. Päästöjä voidaankin vähentää lisäämällä kierrätyskuitujen käyttöä materiaaleissa. 

Lastenvaatteita valmistava Reima on selvittänyt toimintansa ilmastovaikutukset ja sitoutunut Pariisin sopimuksen mukaisiin päästövähennystavoitteisiin.

– Suurin osa päästöistä tulee materiaalivalmistuksesta ja kankaiden valmistuksesta. Noin 85 prosenttia meidän hiilijalanjäljestä on kuiduista ja kankaista peräisin. Ompelu- ja valmistusvaiheen osuus on vain 5 prosenttia ja logistiikan noin 4 prosenttia, kertoo Reima Oy:n kehitysjohtaja Nora Malin.

Valtaosa ilmastovaikutuksista syntyy Suomen rajojen ulkopuolella

Samansuuntaiset tulokset saatiin, kun koko Suomen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöt selvitettiin ensimmäistä kertaa. Alan päästöistä lähes 90 prosenttia aiheutuu tekstiilikuitujen ja materiaalien tuotannosta, joka tapahtuu pääosin ulkomailla. 

Tekstiili- ja vaatealan osuus suomalaisen ilmastopäästöistä on noin kolme prosenttia. 

– Se hiilijalanjälki on 305 kiloa per jokainen suomalainen ja tämä luku vastaa noin 140 naudanlihapihviä, laskee johtava asiantuntija Satumaija Levón Suomen Tekstiili & Muoti ry: stä.

Vaatteiden käyttöiän tuplaaminen leikkaisi päästöjä puoleen

Lähes puolet alan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää, jos käyttäisimme vaatteita pidempään: nykyisen 52 pesukerran sijaan 104 pesukertaa.

– Merkittävää tosiaan on se, että hinnan sijaan ostopäätöksissä painoarvoa laitettaisiin laadulle ja kestävyydelle. Käyttämällä niitä tuotteita pidempään, vältettäisiin toisen vastaavan tuotteen ostaminen, selittää Levón.

Reimalla ei nähdä ristiriitaa siinä, että tuotteiden pitäisi olla kestäviä, mutta samaan aikaan yrityksen pitäisi lisätä myyntiään.

– Uskomme, että laadukas tuote löytää paikkansa. Nythän jo 90 prosenttia meidän myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta. Uskomme, että voimme kasvattaa myyntiä sitä kautta. Emme ole huolissamme siitä, että 2-3 lasta käyttää sitä meidän takkia. Haluamme myös, että meidän tuotteita myydään edelleen ja niitä voi ostaa myös käytettyinä, vakuuttaa Malin.

Kierrätyskuitujen käyttö vähentää päästöjä

Yritykset voivat vähentää ilmastopäästöjään lisäämällä kierrätyskuidun käyttöä tuotteissaan. 

– Nyt jo yli puolet tuotteistamme sisältää kierrätysmateriaaleja ja kevätmallistossa on mukana kokonaan kierrätetystä raaka-aineesta valmistettuja vaatteita. Sanoisin, että vuonna 2025 varmaan olisi semmoinen tilanne, että jokaisessa Reima-brändin tuotteessa käytetään pääsääntöisesti vain kierrätysmateriaaleja, lupaa Malin.

Ongelma on se, että kierrätyskuidut ovat tällä hetkellä vielä kalliimpia kuin neitseelliset materiaalit. Suomessakin useampi startup-yritys, esimerkiksi Spinnova ja Infinited Fiber, valmistaa kierrätyskuituja.

– Meidän pitäisi saada niiden kysyntää lisättyä sillä tavalla, että tuotantovolyymit niiden osalta kasvavat ja sitä kautta se hintakin tulisi kilpailukykyisemmäksi. Näillä uusilla ekologisilla kuituinnovaatioilla suomalainen muoti- ja tekstiiliala pystyisi vähentämään koko globaalin tekstiilialankin päästöjä merkittävästi, huomauttaa Levón.

Lue myös:

    Uusimmat