Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin kaksi seuraavaa kautta. Asiasta päätettiin tiistaina Uzbekistanissa. Aiemmin Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö olivat tiedottaneet massiivisesta sääntöpaketista, jossa muun muassa hybridiyksiköt olisivat poistuneet käytöstä.
Päätöksen myötä Rally1-hybridiautoilla jatketaan vuoteen 2026 saakka, jolloin nykyinen luokittelujakso päättyy. Nykyiset WRC-tiimit vastustivat vain kahden vuoden ajaksi tehtäviä muutoksia.
– Rallin MM-sarja on todella tärkeä FIA:lle. Se on rallin keulakuva. Olen käynyt monia keskusteluja valmistajien kanssa viime viikkoina sarjan tulevaisuudesta. Se on nyt selvää, että tarvitsemme vakautta seuraavalle kahdelle vuodelle. Samalla on kuitenkin tärkeää, että saamme positiivista sitoutumista valmistajilta, FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem sanoi FIA:n tiedotteessa.
MTV Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon mielestä talleille uutinen on hyvä, sillä ne voivat operoida pienemmillä budjeteilla, kun kehitystyötä ei oikeastaan tarvita. Yksi selvä huolenaihe on kuitenkin olemassa.
– Se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että yhtään uutta tiimiä ei ole tulossa seuraavan kahden vuoden aikana. Ei kukaan lähde tuohon leikkiin mukaan tuolta takamatkalta kahden vuoden takia. Se on varma asia. Aika erikoista tuo soutaminen ja huopaaminen, välillä hybridi pois ja välillä ei. Päätöksenteko tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa, Tahko sanoo.
– Meinasin jo kehua FIA:n uutta pomoa, että nyt on löytynyt rallimies ohjaksiin, että nyt löytyy selkeät säännöt. Nyt vaikuttaa siltä, että junnataan kaksi vuotta tätä samaa, Tahko toteaa.

