Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Täyskäännös MM-rallissa – asiantuntijalta synkkä arvio: "Se on varma asia"

Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin seuraavat kaksi kautta.
Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin seuraavat kaksi kautta.IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 11.06.2024 17:29
Toimittajan kuva

Feliks Heikkinen

feliks.heikkinen@mtv.fi

@feliksheikkinen

Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin kaksi seuraavaa kautta. Asiasta päätettiin tiistaina Uzbekistanissa. Aiemmin Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö olivat tiedottaneet massiivisesta sääntöpaketista, jossa muun muassa hybridiyksiköt olisivat poistuneet käytöstä.

Päätöksen myötä Rally1-hybridiautoilla jatketaan vuoteen 2026 saakka, jolloin nykyinen luokittelujakso päättyy. Nykyiset WRC-tiimit vastustivat vain kahden vuoden ajaksi tehtäviä muutoksia. 

– Rallin MM-sarja on todella tärkeä FIA:lle. Se on rallin keulakuva. Olen käynyt monia keskusteluja valmistajien kanssa viime viikkoina sarjan tulevaisuudesta. Se on nyt selvää, että tarvitsemme vakautta seuraavalle kahdelle vuodelle. Samalla on kuitenkin tärkeää, että saamme positiivista sitoutumista valmistajilta, FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem sanoi FIA:n tiedotteessa.

MTV Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon mielestä talleille uutinen on hyvä, sillä ne voivat operoida pienemmillä budjeteilla, kun kehitystyötä ei oikeastaan tarvita. Yksi selvä huolenaihe on kuitenkin olemassa.

– Se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että yhtään uutta tiimiä ei ole tulossa seuraavan kahden vuoden aikana. Ei kukaan lähde tuohon leikkiin mukaan tuolta takamatkalta kahden vuoden takia. Se on varma asia. Aika erikoista tuo soutaminen ja huopaaminen, välillä hybridi pois ja välillä ei. Päätöksenteko tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa, Tahko sanoo.

– Meinasin jo kehua FIA:n uutta pomoa, että nyt on löytynyt rallimies ohjaksiin, että nyt löytyy selkeät säännöt. Nyt vaikuttaa siltä, että junnataan kaksi vuotta tätä samaa, Tahko toteaa.

Positiivisuutta tulevaisuuteen tuo Tahkon mielestä, jos jatkossakin promoottori on mukana rahoittamassa nuorten kuljettajien Rally1-kokeiluja. 

– Se on jo sen verran halvempaa ajaa Rally1:llä, kun niillä on muutama vuosi ajettu. Jokaiselle tiimille tuotaisiin nuoria kuskeja mukaan. Se on ainoa idea, jolla jonkunlainen mielenkiinto säilyy seuraavat kaksi vuotta. 

FIA tiedotti helmikuussa sääntöuudistuksista, joissa hybridiyksiköt olisivat poistuneet autoista. Vain neljää kuukautta myöhemmin kattojärjestö veti kuitenkin päätöksensä takaisin. FIA:n päämääränä on myös saada kasvatettua tiimien määrää MM-rallisarjassa. FIA:n toiminta kuitenkin vaikeuttaa Tahkon mielestä uusien tiimien tuloa sarjaan.

– Pitkään kritisoitu, että säännöt tehdään niin lyhyellä tähtäimellä sääntöuudistukset ja niin viime tingassa, Tahko summaa.

– Jos tiedetään, että näin tehdään seuraavat viisi tai seitsemän vuotta, niin sinne saattaisikin jokin uusi valmistaja lähteä tekemään autoa. Erikoinen on kyllä kuvio. Tuntuu, ettei opita mitään, Tahko päättää.

Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan 27.-30. kesäkuuta Puolassa.

Lisää aiheesta:

Hyundain MM-rallipomo esitti kovan uhkauksen – FIAlta järkähtämätön reaktioJari-Matti Latvala ei usko suunnitelmiin MM-rallin vallankumouksesta – "Se ei ole hyvä kenellekään"Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusTommi Mäkiseltä tyrmäys rallin MM-sarjan kunnianhimoiselle tavoitteelle
MM-ralliRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 07:56
    Ott Tänak

    Uutta kuvaa Ott Tänakista – Hyundai-tähti lähetti toivottoman viestin tiimilleen

  • Eilen23:48
    Kalle Rovanperä

    Rovanperältä raakaa tekstiä päivän päätteeksi, tallikaverit hurjassa taistelussa – MTV seurasi

  • Eilen20:11
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä on joutumassa kovaan paikkaan: "Katsotaan, mitä sieltä tulee"

  • Eilen19:20
    Ott Tänak

    Ott Tänak keskeytti toistamiseen – virolaistähti pelaa upporikasta ja rutiköyhää

  • Eilen07:30
    Ott Tänak

    Ott Tänak musertui keskeytyksestään – "Tuntuu tyhjältä"