Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvala ei usko suunnitelmiin MM-rallin vallankumouksesta – "Se ei ole hyvä kenellekään"

2:10Jari-Matti Latvala happamana voitosta huolimatta: "Ei ole ihan oikein"Tallipomo Jari-Matti Latvala oli happamana Toyotan voitosta huolimatta Portugalissa: "Ei ole ihan oikein"Getty Images
Julkaistu 25.05.2024 14:51

AKI HIETAVALA

Rallin MM-sarjan tulevaisuuden eteen on paiskottu rajusti hommia viimeisten kuukausien aikana.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä hyppää kohti suurta tuntematonta: "Ei mitään hajua siitä, missä sitä edes on"

LUE MYÖS: Rallimestari Petter Solberg palaa tositoimiin: "Unelmana on paikka palkintopallilla"

Kansainvälinen autoliitto FIA antoi oman muutosehdotelmansa talleille vuoden alussa. Kaikki kolme nykyistä tiimiä, Toyota, Hyundai sekä M-Sport Ford ovat kuitenkin ilmaisseet, ettei välivuosiksi 2025–2026 kannata tehdä valtavia uudistuksia. Sen sijaan rallitallit toivovat, että panostettaisiin kauteen 2027, jolloin nykyinen luokittelujakso umpeutuu.

Tapaamisia FIA:n, rallin MM-sarjan promootioyhtiön ja WRC-tallien edustajien välillä on ollut viikoittain. Lopulliset säännöt seuraaviksi vuosiksi nuijitaan FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa kesäkuussa. Tuoreimpien tietojen mukaan Rally1-autojen teknisiin sääntöihin ei ole tulossa radikaaleja muutoksia, mutta asialle saadaan vahvistus vasta parin viikon kuluttua. 

– Luulen, että ratkaisuja ruvetaan tekemään tai ainakin, että kohta saadaan niitä aikaiseksi. Niin kuin olen sanonut, valmistajat haluavat pysyä mahdollisimman paljon nykyisessä, että ei lähdettäisi tekemään mitään muutoksia. Se kuitenkin maksaa aina paljon, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala taustoittaa MTV Urheilulle.

– Luulen, että on kaikkien halu keskittää energia vuoden 2027 sääntöihin. Se on varmasti päällimmäisenä joka tiimillä mielessä.

Latvala ei usko, että FIA:n esittämät isot aerodynaamiset muutokset ja moottorin tehon tiputtaminen toteutuvat.

– En ole ollut kaikissa teknisissä kokouksissa mukana, niin en rehellisesti voi sanoa, että missä mennään. En tarkkaan tiedä, mutta luulen, että enemmän on keskusteltu siitä, otetaanko hybridi pois vai ei. Muuten varmasti jatketaan aika samalla tavalla, Latvala summaa.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla suuri suunnitelma – paljasti myös tulevat rallinsa

FIA:n mukaan auton ominaisuuksia heikentämällä haetaan tulevaisuudessa säästöjä, mutta jos kyseinen projekti toteutettaisiin vain kahden rallikauden takia, toisi se todennäköisesti mukanaan paljon enemmän kuluja.

– Jos meidän autoamme lähdettäisiin muuttamaan aerodynamiikan osalta, pitäisi ryhtyä testaamaan suurin piirtein tuulitunnelista lähtien ja se maksaa ihan hirveästi. Varmasti kaikkien intresseissä on, että sellaiseen ei lähdetä, Latvala valottaa.

– En usko, että aerodynaamisiin muutoksiin lähdetään. Silloin hintataso karkaa käsistä. Se ei ole hyvä kenellekään. Muut asiat, kuten voima ja hybridi ovat sitten kysymysmerkkejä.

Muun muassa Hyundai on väläytellyt jopa lähtemistä pois rallin MM-sarjasta, jos FIA väkisin runnoo ensi kaudeksi uudet tekniset säännöt.

–  FIA varmasti haluaa, että sitoutumista tulee tiimeiltä. Olisi tärkeää tietää, että kaikki tallit ovat mukana vuosina 2025–2026. Se on varmasti tärkeintä. Eihän sillä aikavälillä ketään uutta tule mukaan, se on varmaa, Latvala miettii.

– Parempi keskittää energia vuoteen 2027 ja sitten katsotaan uusia sääntöjä. Meidän puolestamme voidaan toki ajaa joko Rally1- tai Rally2-autolla. Enempi se on kyse näistä kahdesta muusta tiimistä, että säännöt osuvat heidän puolestaan ja he ovat tyytyväisiä.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Voisiko F1:stä tuttu toimintamalli pelastaa rallin MM-sarjan? Tommi Mäkinen mietteliäänä: "Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusTommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
MM-ralliRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen08:10
    Toyota

    Likaista peliä? Tiimikavereilla paikka kiusata Kalle Rovanperää

  • Eilen06:43
    Kalle Rovanperä

    Tyly arvio Kalle Rovanperän mestaruusnäkymästä – suomalaisittain käsillä erikoinen tilanne: "On jännä sanoa näin"

  • 12.10.07:30
    Kalle Rovanperä

    Rovanperä avasi kovan pelin – mitä tapahtuu Suomen ralliperinteille?

  • 11.10.12:58
    Ott Tänak

    Mitä käy Kalle Rovanperän jättämälle kuskipaikalle? Nyt puhuu Ott Tänak

  • 11.10.07:00
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä tunnustus: Vihjaus lopettamisesta jo kaksi kuukautta sitten