Tätä F1-sopimusta hehkuttivat kaikki – vertailu mollattuihin edeltäjiin alleviivaa rumasti Red Bullin ikuisuusongelmaa

1:04
Sergio Pérez oli suuriss vaikuksissa Imolassa, missä tallikaveri Max Verstappen ajoi kauden toistaiseksi ainoaan voittoonsa.

Red Bullilla on ollut vaikeuksia löytää Max Verstappenille edes jotakuinkin tasavertaista tallikaveria sen jälkeen, kun Daniel Ricciardo karkasi Renault'lle kauden 2018 päätteeksi. Tälle kaudelle talliin pestatun Sergio Pérezin uskottiin onnistuvan siinä, missä Pierre Gasly ja Alexander Albon eivät Red Bullin mielestä riittävissä määrin onnistuneet, mutta meksikolaiskuljettajan otteissakin on vielä toivomisen varaa. 

Péreziä ei milloinkaan ole pidetty parhaimpiin kuuluvana aika-ajajana, mutta hänen kilpailuvauhtinsa on ollut viime vuosina F1-sarjan ehdotonta eliittiä.

Tältä pohjalta onkin yllättävää, että edeltäjiinsä Gaslyyn ja Alboniin verrattuna Pérez on ollut Red Bull -taipaleensa alussa parempi aika-ajoissa kuin itse kilpailuissa.

Mitä suurempi seuraavassa taulukossa esitetty prosenttiluku on, sitä kauempana kuljettaja oli Verstappenista neljässä ensimmäisessä Red Bull -aika-ajossaan.

Sergio Pérez

100,280 %

Pierre Gasly

100,464 %

Alexander Albon

101,109 %

Viime vuosina kierrätetystä kakkoskuskikolmikosta vain Albon onnistui keräämään neljässä ensimmäisessä Red Bull -kilpailussaan enemmän pisteitä kuin Verstappen. Albonin saldo oli 54 prosenttia tallinsa pisteistä.

Pérezin tämänhetkinen lukema on 29 prosenttia, ja Gaslylla se oli vain 20 prosenttia.

Jos tai kun Pérez haaveilee jatkosopimuksesta, hänen on syytä parantaa pistetahtiaan. Paljon parjatut Albon ja Gasly saavuttivat yhdessä kahden viime kauden aikana 33 prosenttia kaikista Red Bullin pisteistä, ja kaikki tietävät, miten heidän lopulta kävi.

Kuljettajan osuus Red Bullin MM-pisteistä:

Alexander Albon (4 ensimmäistä kisaa)

54 %

Alexander Albon (kaikki 26 kisaa)

37 %

Pierre Gasly & Alexander Albon (kaikki 38 kisaa)

33 %

Sergio Pérez (4 ensimmäistä kisaa)

29 %

Pierre Gasly (kaikki 12 kisaa)

26 %

Pierre Gasly (4 ensimmäistä kisaa)

20 %

Viikonloput päättyvät liian aikaisin

Tallipäällikkö Christian Horner sanoi viime viikonloppuna ajetun Espanjan GP:n jälkeen, että Red Bull tarvitsee Péreziä epätoivoisesti mukaan kärkitaisteluun.

Espanjassa voittoon ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi tekemään ylimääräisen varikkokäynnin, ajamaan kärjessä olleen Verstappenin kiinni ja ohittamaan tämän, kun vasta kuudentena ollut Pérez oli jäänyt yli 40 sekunnin päähän kärjestä.

Mikäli Verstappen pystyy ajamaan kauden loppuun saakka kilpailujen voitosta Hamiltonia vastaan, Pérezin on pystyttävä käymään omaa kilpailua Valtteri Bottasta vastaan, sillä vain se mahdollistaisi Red Bullille taistelun valmistajien maailmanmestaruudesta.

Red Bullin ikuisuusongelma – se, että tallin menestys on Verstappenin varassa –  käy entistä selvemmäksi, kun ottaa huomioon, että voimakkaasti kritisoitu Bottas on kerännyt Mercedes-vuosinaan 41 prosenttia tallinsa pisteistä. Huonoimmalla kaudellaankin, vuonna 2018, Bottas onnistui keräämään 38 prosenttia Mercedeksen pisteistä.

Red Bullin kolmen kakkoskuskin yhteenlaskettu saldo kauden 2019 alusta lähtien on tällä hetkellä 33 prosenttia.

Pérez tietää, mitä häneltä vaaditaan.

– Olen vähä vähältä luottavaisempi autossa. Joka kerta kun kisaviikonloppu päättyy, ajattelen, että olisipa viikonloppu vasta alkamassa, Pérez sanoi Espanjan GP:n jälkeen.

– Jokainen rata on kuitenkin erilainen. Se, mitä opin täällä (Espanjassa), on ihan eri asia kuin se, mitä tarvitsen Monacossa. Yritän yhä vasta sopeutua, mutta toivottavasti olen pien täydessä iskussa.

Reilun viikon kuluttua ajettavassa Monacon GP:ssä lähtöpaikka on tunnetusti ratkaisevan tärkeä, joten ainakin siltä osin Pérez voi luottaa edeltäjiään parempaan aika-ajovauhtiin. Toisaalta Monacossa on myös niin, että pienikin virhe voi käydä todella kalliiksi, eli auton on oltava kuljettajan näpeissä paljon paremmin kuin monilla muilla radoilla.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja