Tässä on vuoden merkittävin autouutuus Suomessa – yleisön suosikiksi nousi tyystin toisenlainen malli

0:38
Nämä kuusi autoa tarjoavat parasta vastinetta rahoillesi juuri nyt. Kuvat: Jari Kohonen

Vuoden auto Suomessa 2023 -titteli meni tänä vuonna korealaismerkille. Yleisön suosikki oli kuitenkin saksalaisikonin täyssähköinen perillinen.

Arvostetun Vuoden Auto Suomessa -kilpailun historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän.

Voitollaan Niro katkaisi Skodan kolmen vuoden voittoputken. Aiempina vuosina voitot ovat nimittäin menneet peräjälkeen Enyaqille, Octavialle ja Kamiqille.

Niro ei ollut Vuoden auto Suomessa -kilpailun finaalissa ensikertalainen, sillä kuusi vuotta sitten mallin edellinen sukupolvi ylsi kilpailussa viidenneksi. Tuolloin voiton vei Volvo S90/V90 ennen Seat Atecaa ja Mercedes-Benzin E-sarjaa.

Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:

– Jokaiselle jotakin eli kolme sähköistettyä voimalinjaa, jotka kaikki toimivat mainiosti.

– Moderni muotoilu, hyvät sisätilat ja mukava kyyti nostavat Niron haluttavuuden uudelle tasolle. Kolme eri sähköistettyä voimalinjaa eri hintaluokissa antaa valinnanvaraa.

Kia Niron hinnat alkavat hybridimallin osalta 31 921 eurosta, pistokehybridin 38 277 eurosta ja täyssähköversion 45 882 eurosta.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Ykköskriteerinä rahalle saatava vastine

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Jokainen tuomari valitsi koeajojen jälkeen kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Kilpailussa kaikkein tärkein arviointikriteeri oli tälläkin kertaa rahalle saatava vastine, mutta jokainen tuomari sai määritellä sen haluamallaan tavalla.

Finaalikuusikosta Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat täyssähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, mutta täyssähköinen versio on tulossa markkinoille ensi kesänä. Skoda Fabia on finalisteista ainoa, jonka voimalinjaan ei ole tarjolla minkäänlaisia sähköapuja.

Auto- ja liikennetoimittajat ry kertoo tiedotteessaan, että äänestys oli yhdeksättä kertaa järjestetyn kilpailun historian tasaisin. Niron nosti ykköseksi 13 toimittajaa, mutta ID. Buzz oli 11 ja Megane E-Tech 10 toimittajan ensisijainen valinta. Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin kokonaispisteissä kakkoseksi yltänyt EQE. 

Sähköinen "hippibussi" sai yleisön puolelleen

Yleisöäänestyksen voitti täyssähköinen Volkswagen ID. Buzz, joka on tarjolla sekä henkilöautona että pakettiautona. Se nousi Moottori- ja Kaasujalka-lehtien lukijaäänestyksen ylivoimaiseksi suosikiksi vieden kaikista äänistä yli 30 prosenttia.

– ID. Buzzin muotoilussa on nähtävissä mallin legendaaristen edeltäjien tyyli, mutta auto on teknisesti huippunykyaikainen 2020-luvun täyssähköauto. Ennen kaikkea se on kuitenkin auto, joka tuo hymyn sekä kuljettajansa että kanssa-autoilijoiden huulille, kommentoi maahantuoja K-Auton Volkswagenin hyötyautoista vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Vuoden auto Suomessa 2023 -lopputulokset

  1. Kia Niro (154 p.)
  2. Mercedes-Benz EQE (147 p.)
  3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
  4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
  5. Skoda Fabia (118 p.)
  6. Opel Astra (106 p.)

Lähteet: Auto- ja liikennetoimittajat ry, , Kia, K-Auto

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja