Tässä on seuraava kauneustrendi, jonka kaikki haluavat: Bella Hadid ja Ariana Grande ovat sen jo hankkineet

6:25
MTV:n toimittaja testasi ryppyjä vähentävän pistoshoidon vuonna 2018.

Et voi olla huomaamatta tätä trendiä, sillä se on pian kaikkien kasvoilla.

Uusin kauneustrendi maailmalla on brow lift, eli kulmien kohotus, kertoo Vox. Huippumallit kuten Bella Hadid ja Lily Aldridge ovat hankkineet kohotukset kulmiinsa ja niin ovat myös poptähdet Ariana Grande ja Camila Cabello

Julkkikset ovat aina olleet ensimmäisiä, jotka ovat käyneet kauneusleikkauksissa oikeastaan siitä asti, kun modernilla ajatteluttavalla julkkiksia on edes ollut olemassa. Brow lift on seuraavana listalla.

Katse kuin piirretyllä kaunottarella

Kulmien kohotuksia on pian kaikkialla, eikä pelkästään supertähtien ulottuvilla. Helpoin tapa selvittää, onko joku hankkinut sen, on katsoa heidän silmiään. Näyttävätkö ne mantelinmuotoisilta Disney-prinsessan silmiltä, ja onko heidän katseensa alati hiukan hämmästynyt? Jos vastaus on kyllä, täydellisen yllättynein silmin sinua tapittava on ehkä hankkinut brow liftin. Toimenpide saa kasvojen yläosan näyttämään pitkältä, silotellulta ja elegantilta, eli vähän kuin Disneyn animaattorien luomilla kaunottarilla.

– Noin puolet asiakkaistani pyytää botoxilla tehtävää kulmien kohotusta. Puoli vuotta sitten kukaan ei edes osannut kysyä sitä, kasvojen alueeseen erikoistunut plastiikkakirurgi Dara Liotta kertoo Vox:ille.

Hänen klinikkansa sijaitsee New Yorkissa, ja hän tekee tällä hetkellä päivittäin viidestä kymmeneen botox brow liftiä.

Botox on avaintekijä puhuttaessa nykyisestä brow liftistä. On äärimmäisen epätodennäköistä, että 26-vuotias Ariana Grande on joutunut veitsen alle saadakseen jatkuvan yllättyneen ilmeen kasvoilleen.

Ennen kulmien kohotusta haviteltiin leikkaustoimenpiteillä, joissa potilaan kasvot avattiin korvasta korvaan, jotta ryppyjä saatiin kiristettyä ja kulmia nostettua. Leikkaus muistutti monilta osin kasvojenkohotusleikkausta. Se kuitenkin voi aiheuttaa rikkoutuneita hermoja, kaljuja kohtia ja arpia.

– Se on erittäin tehokas tapa nostaa kulmia, mutta ei kovin suosittu, kauneuskirurgi David Rapaport kertoo.

Kyseinen toimenpide ei ole se, mistä nuoria kiinnostavassa brow liftissä on kyse. 90-luvulla toimenpiteet alkoivat kehittyä ja jäljet pienentyä. Kirurgiset kohotukset jättävät kuitenkin edelleen arpia, ja ne suoritetaan nukutuksessa. Leikkauksen suosio kokikin notkahduksen 2000-luvun taitteessa pitkien toipumis- ja leikkausaikojen sekä komplikaatioiden takia. Notkahdusta voi selittää myös se, että tällöin täyteaineet ja botox saapuivat markkinoille ja valtavirran tietoisuuteen.

Täyteaineilla ja botoxilla tehtävät muutokset eivät vaadi nukutusta eivätkä aina edes puudutusta. Botoxilla suoritettu brow lift ei myöskään jätä arpia, toisin kuin kirurginen toimenpide.

Instagramin täydelliset kasvot

Instagram on muuttanut käsitystä elämästä ja miten sitä kuuluisi elää. Nykyisin on "täysin normaalia" havitella täydellisyyttä koko ajan, hinnasta viis. Ulkonäkökeskeisyys ja egosentrisyys ovat enemmän in kuin koskaan aiemmin.

Ensin manikyyrit saapuivat ja sitten tuuheat ripsipidennykset. Kuin varkain saapuivat myös täyteaineet, eli fillerit, joista on tullut taas yksi osa monen arkisia kauneusrutiineja. Nykyisin ihmiset järjestävät illanistujaisia, joihin kutsutaan ammattilaisia täyttämään vieraiden huulia ja silottamaan ryppyjä. Tämä on se normi, missä moni elää nykyisin.

Maailma räjähti, kun Kylie Jenner ilmaantui valokeilaan yllättäen aivan erinäköisenä kuin miltä hän oli ennen näyttänyt. Murrosikä voi tehdä paljon ihmisen ulkonäölle, mutta ihmeisiin sekään ei pysty. 2015 Jenner tunnusti ottaneensa fillereitä, ja media sekosi, ihan kuin se olisi ollut suurikin yllätys.

Ja nyt kaikki puhuvat brow liftistä.

Voxin mukaan Kylie Jenner ja Bella Hadid ovat käyneet läpi kyseisen toimenpiteen, jota nyt tarjotaan kaikille ympäri maailman. Nykyisin maallikon on täysin mahdollista muuttaa itsensä täydelliseksi Instagram-malliksi suhteellisen pienellä summalla ja neulanpistolla. Ja monet nuoret ovatkin hypänneet mukaan trendiin.

Kuka haluaa kulmienkohotuksen?

Botox brow lift on täydellinen toimenpide niille ihmisille, jotka ovat jo totuttautuneet ajatukseen siitä, että heidän kasvoihinsa injektoidaan kemikaaleja. Plastiikkakirurgi Liottan mukaan proseduuri kestää alle minuutin ja ei yleensä vaadi minkäänlaista puudutusta. Sen nopeus ja kivuttomuus ovatkin valttikortteja, joiden takia toimenpiteestä on niin nopeasti tullut näin suosittu. Lisäksi sen hinta pysyy yleensä alle tuhannessa eurossa.

– Jatkuvasti yhä nuoremmat käyvät kysymässä botox-hoitoja ja täyteaineita, Liotta kertoo.

Kun vanhemmat potilaat käyttävät botoxia silottamaan ryppyjä, nuoret suhtautuvat toimenpiteeseen kuin uuteen asusteeseen.

– Ero on siinä, sanooko olevansa väsynyt ja haluavansa eroon näistä iän tuomista rypyistä, ja siinä, että sanoo haluavansa tehdä jotain uutta hiuksille ja hankkii uuden värin, Liotta selittää asenne-eroja vanhempien ja nuorten potilaiden välillä.

Tohtori Rapaportin mukaan Instagram on laajalti vastuussa siitä, miksi fillerit kiinnostavat.

– Kaikki katsovat itseään Instagramin aikajanan eli feedin läpi. Myös tietoa hoidoista löytyy huomattavasti helpommin. Ihmiset ovat valveutuneita ja tietävät mitä haluavat tullessaan vastaanotolle pistoshoitoihin.

Mutta miksi juuri kulmien kohotus? Vastaus on yksinkertainen, ihmiset haluavat näyttää viehättävämmiltä.

– Kun puhut ihmisen kanssa, katsot tätä silmiin. Avonaiset silmät saavat sinut vaikuttamaan kiinnostuneelta. Toisin kuin kulmat matalalla, mikä saa ilmeen helposti vaikuttamaan väsyneeltä ja jurolta, Liotta selittää.

Kauneusihanteet ovat usein äärimmäisiä

Toinen merkittävä syy on tämän hetken "muodikkain naama", jollaisen kaikki haluavat, joko geenilotossa tai muilla toimenpiteillä. Tämä on Instagram-kasvoilla tunnettu kauneusihanne, joka on ampiaisen pistämien turpeiden huulten, kissamaisten silmien ja terävien poskipäiden hybridi. Tämän hetken täydellinen nainen omaa Etelä-Aasiasta kotoisin olevat tummat silmät ja voimakkaat kulmat, afroamerikkalaiset huulet, kaukasialaisen nenän, Amerikan alkuperäiskansojen korkeat poskipäät ja Malibu Barbien rusketuksen.

Kauneusihanteet muuttuvat aikojen saatossa. Keskiajalla naisen tuli olla puhdas, synnitön ja mielellään mahdollisemman kalpea. Ulkona työtä tehneet ruskettuivat ja ahavoituivat auringossa. Rusketus ei ollut aatelisuuden merkki.

Renessanssin aikana taas käytetiin syövyttäviä myrkkyjä, jotta kasvot ja hiukset pysyivät kuulaan vaaleina. Aikaisemmin vartaloa on joko lihotettu vaurauden ja vallan merkkinä tai riudutettu 1900-luvun alun ja 90-luvun heroin chic -tyylin mukaisesti. Kauneusihanteet ovat usein äärimmäisiä, mutta nykyisin ne ovat jo mahdottomia saavuttaa luonnollisin keinoin.

Instagram-optimoidut kasvonpiirteet ovat niin haluttuja, että sitä varten on lukuisia filttereitä käyttäjien käytettävissä. Kuka vain voi ainakin digitaalisesti muokata kasvonsa täydelliseksi kuviin. Täyteaineet ja botox auttavat pienellä hinnalla näyttämään Instagram-filtteriltä ja Facetunatulta myös arjessa ja puhelimen aikajanojen ulkopuolella.

Brow lift, jossa näyttää siltä kuin kulmakarvat jatkuisivat aina hiusrajaan asti, on kriittinen osa nykyistä Instagramin kauneusihannetta. Se viehättää nykysilmää. Sen takia se on niin suosittu toimenpide ja tullee myös lisäämään vielä suosiotaan.

Nykyiset kauneusihanteet ovat sellaisia, joiden kanssa harva syntyy. Jos haluat näyttää nykymaailman mallien ja standardien mukaan täydelliseltä, vaatii se jonkinlaisia toimenpiteitä. Riskinä moisessa on se, että pidemmän päälle kaikki alkavat näyttää toistensa kopioilta ja persoonallisena pidetyt piirteet katoavat. Aika näyttää, jäävätkkö Instagramille optimoidut kasvot vain ajankuvaksi vai elämmekö uuden universaalin kauneusihanteen aamunkoittoa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähteet: Vox ja Harber's Bazar

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.