Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tasoristeyksien kuolemantapaukset tulleet pääosin risteyksistä, joissa ei ole varoituslaitteita

Tomi Natri/All Over Press
Julkaistu 30.08.2022 16:13(Päivitetty 30.08.2022 17:15)

MTV UUTISET – STT

Vuosikymmenen aikana 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, tiedottaa Onnettomuustietoinstituutti.

Onnettomuuksissa kuolleista 40 ihmisestä noin neljännes oli matkustajia ja loput kolme neljännestä kuljettajia. Kuljettajista reilu kolmannes oli yli 65-vuotiaita ja vain yksi ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena.

Useimmiten ajoneuvon kuljettaja ei ollut huomannut saapuvaa junaa tai huomasi sen liian myöhään. Lisäksi risteyksissä oli havainnointia vaikeuttavia näköesteitä, kuten pensaita tai puita.

Suurimmalle osalle kuljettajista onnettomuuspaikka oli ollut tuttu. Havainnointia arvioitiin heikentäneen luotto siihen, ettei vähäliikenteisessä risteyksessä ollut tulossa junaa.

Varoituslaitteet parantaisivat turvallisuutta

Kaikista 33 onnettomuusristeyksestä neljässä oli varoituslaitteet eli puolipuomi, varoitusvalo ja äänimerkki. Jokaisessa näistä kuljettaja ajoi päin alhaalla ollutta puomia ja päätyi raiteille. Lisäksi yhdessä risteyksessä oli varoitusvalo ja äänimerkki muttei puomia.

Kaikista muista risteyksestä puuttuivat kaikki varoituslaitteet.

Tutkijalautakuntien mukaan risteykset tulisi poistaa kokonaan, tai jos se ei ole mahdollista, turvallisuutta tulisi parantaa asentamalla varoituslaitteet. Lisäksi tulisi suurentaa risteyskulmia, rakentaa odotustasanteita ja parantaa näkemistä.

Tasoristeysonnettomuudet ovat toiseksi suurin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ryhmä raideliikenteessä.

Lue myös: Suomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”

Lisää aiheesta:

Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaHengenvaarallinen liikenneratkaisu on yleisempi kuin suomalaiset luulevat – keskimäärin neljä kuolemaa vuosittain40 tasoristeyskuolemaa tutkittiin – syy jokaiseen löytyi auton ratin ja penkin välistäNeljä kuolonuhria vaatineen Raaseporin tasoristeysturman onnettomuustutkinta valmis – tulokset julki tänäänLiikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseenTasoristeykset vähentyvät, onnettomuudet juuri eivät
LiikenneonnettomuudetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneonnettomuudet
  • pe21:02
    Poliisi

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • pe11:36
    Espoo

    Auto törmäsi kolmevuotiaaseen Espoossa – "Vakavat vammat"

  • pe10:48
    Puolustusvoimat

    Puolustusvoimien pakettiauto nokkakolarissa vakavin seurauksin – syyn uskotaan selvinneen

  • to14:36
    Kehä III

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • ti16:23
    Paltamo

    Vakava onnettomuus: Puolustusvoimien pakettiauto ja henkilöauto törmäsivät, useita loukkaantuneita