Onnettomuustutkintakeskus julkistaa tänään raporttinsa Raaseporin syksyisestä tasoristeysonnettomuudesta.
| Video: Tälläinen on Raaseporin kohtalokas tasoristeys |
Lokakuun lopulla kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat, kun juna ja armeijan maastokuorma-auto törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä Raaseporissa. Surmansa saaneet varusmiehet olivat auton lavalla ja istuivat törmäyshetkellä turvakehikossa olevissa istuimissa.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat arvioivat jo marraskuussa tasoristeyksen erityisen vaaralliseksi. Keskuksen mukaan idästä risteykseen tulevasta autosta ei nähnyt tarpeeksi pitkälle, sillä näkyvyys oli hieman alle puoli kilometriä ja junilla on paikalla 120 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan junien nopeus oli paikalla liian korkea suhteessa näkyvyyteen.
Raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö totesi marraskuussa, että näkemäasetuksen mukaan junien nopeus tulisi olla paikalla enintään 80 kilometriä tunnissa. Lisäksi tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta, kun ratateknisten määräysten mukaan kulman tulisi olla vähintään 58,5 astetta.
Onnettomuuden jälkeen erittäin vaaralliseksi todettu tasoristeys suljettiin. Liikenneviraston mukaan kyseinen tasoristeys on edelleen suljettuna. Suunnitelmissa on, että liikenne ohjattaisiin jatkossa tasoristeyksen lähelle suunnitellun alikulun kautta.
Vastuu onnettomuudesta jäämässä varusmiehen harteille
Tapausta tutkii edelleen myös poliisi. Autoa kuljettanutta varusmiestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta vammantuottamuksesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta. Oikeuslääkäri ei löytänyt yhteyttä kolarin ja junassa sattuneen kuolemantapauksen välillä.
Varusmies ja muut onnettomuuteen joutuneet olivat suorittamassa lakisääteistä asevelvollisuutta, mikä nosti esille kysymyksiä Puolustusvoimien vastuusta.
Tapauksen tutkinnanjohtaja, komisario Ilkka Kantola kertoo, että tutkinnassa ei ole noussut esille muita rikosepäilyjä.