Tarvitseeko sähköautoa huoltaa?

4:15
Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akku tyhjenee ajon aikana? Entä miten sähköauton toimintamatkaa voi pidentää kovilla pakkasilla? Pitkän linjan sähköautoilija, toimittaja-tietokirjailija Vesa Linja-aho MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Sähköautoissa on jonkin verran samanlaisia huoltokohteita kuin perinteisissä polttomoottoriautoissakin, mutta pääsääntöisesti sähköautojen huolto- ja korjaustarve on vähäisempi. Jotkin asiat vaativat sähköautojen kunnossapidossa myös erityistä huomiota.

Täyssähköauton huollattaminen on yleisesti ottaen selvästi edullisempaa kuin bensiini- tai dieselauton. Täyssähköauton moottorissa ja voimansiirrossa liikkuvia osia on vain murto-osa verrattuna polttomoottoriautoon.

– Suurin ero tulee siitä, että moottoriöljyä ja öljynsuodatinta ei tarvitse vaihtaa, eikä sähkömoottori muutenkaan tarvitse yhtä säännöllistä huoltoa kuin polttomoottori. Samoin vaihdelaatikkoon liittyvät huollot ja korjaukset jäävät pois, rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko kertoo yhtiönsä tiedotteessa.

Tämä luonnollisesti vähentää huolto- ja korjaustarpeita ja laskee niihin liittyviä kustannuksia, mutta ei kuitenkaan poista niitä täysin.

Tavallista tarkempaa huomiota kannattaa kiinnittää esimerkiksi jarrujen kuntoon, sillä sähköautoissa ne voivat kärsiä toisentyyppisistä ongelmista kuin polttomoottoriautoissa.

Monissa sähköautoissa ajaminen tapahtuu pääosin kiihdytyspolkimella, eikä jarruun tarvitse koskea, sillä energian talteenotto hidastaa auton vauhtia pelkästään kaasua hölläämällä. Vaikka jarrupalat ja -levyt eivät tästä syystä sähköautossa välttämättä kulukaan, voi jarrujen käyttämättömyys aiheuttaa kuitenkin muita ongelmia niiden toiminnalle.

– Suomen olosuhteissa jarrujen käyttämättömyys helposti aiheuttaa niiden jumiutumista, Alanko sanoo.

Lisäksi raskaat akut tekevät sähköautoista vastaavia polttomoottoriautoja painavampia, jolloin nivelet ja muut alustan osat voivat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautossa.

Sähköautojen korjauksessa ja osin huolloissakin toimitaan usein korkeajännitekomponenttien kanssa, joten monet toimenpiteet on syytä jättää ammattilaisille.

– Turvallisuuden kannalta on ehdotonta, että käytössä on oikeat työkalut ja mallikohtaiset ohjeet esimerkiksi auton jännitteettömäksi tekemiseen, Vianorin Alanko summaa.

Lähde: Vianor

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja