Tämän suklaan suosio huimassa kasvussa Suomessa

Suomalaisten klassikkoherkkujen joukkoon on viime vuosina noussut kansainvälisen vaikutuksen ansiosta myös tumma suklaa.

Kansainväliset ruokatrendit, matkustelun yleistyminen ja uusien makujen rohkeampi kokeilu vaikuttavat myös suomalaisten suklaan syömiseen. Vielä muutama vuosi sitten suomalaiset totuttelivat tummaan suklaaseen. Nyt sen kulutus on huimassa nousussa; viime vuonna Nielsen Homescan -tiedon mukaan suomalaisten ostamista suklaalevyistä jo 30 prosenttia oli tummaa suklaata.

– Vielä ehkä viitisen vuotta sitten puhuttiin 20 prosentista. Kasvu on ollut valtaisaa, eikä loppua ainakaan vielä tällä hetkellä näy. Aiemmin tumma suklaa oli ehkä tiedostavien ja aikaansa seuraavien, pääsääntöisesti naisten valinta. Nyt siitä on tullut enemmän koko kansan suklaa, Fazerin brand manager Jonna Pelvo kertoo.

Kaukomaiden goji-marjoista palattiin lähiantimiin

Tumman suklaan lisäksi suklaatrendeissä samoin kuin yleisissä ruokatrendeissäkin näkyy nyt perusmakujen kunnioittaminen ja tietty konstailemattomuus. Reseptit voivat olla yksinkertaisia, mutta niissä panostetaan aiempaa enemmän laadukkaisiin raaka-aineisiin ja valmistusmenetelmiin.

– Tällä hetkellä trendikkäitä ovat esimerkiksi pitkään haudutetut ruoat ja aika perinteiset maut. Sama koskee suklaata: trendeissä korostuvat marjat, hedelmät ja pähkinät. Marjoista maistuvat erityisesti suomalaisille luonnostaan tutut maut, kuten mansikka, mustikka ja vadelma. Vielä pari vuotta sitten ihannoitiin goji-marjaa ja muita superfoodeja kaukomaista. Nyt ollaan palattu lähialueen tuotteisiin.

Myös meksikolaiset maut näkyvät nyt vahvasti ruokatrendeissä. Markkinoille onkin viime vuosina lanseerattu esimerkiksi useampia chilisuklaita.

– Aiemmin hyvinkin eksoottisista jutuista tulee meille pikku hiljaa tuttuja - ja oikeastaan niitä perusmakuja. Kenellekään ei varmaan ole enää eksoottista syödä oliiveja tai chiliä. Maailma muuttuu.

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat