Tämä unohdus voi tehdä autosi turvatyynystä tappokoneen – "Muukaan tekniikka ei toimi suunnitellusti"

1:05
Katso videolta, miten käy keskikokoisen ja pienen henkilöauton nokkakolarissa.

Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan turvavyötä käyttävät henkilöauton etupenkeillä miltei kaikki, mutta takapenkillä asia on toisin.

Onnettomuusinstituutti OTIn mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt onnettomuushetkellä turvavyötä. Heistä joka kolmas, yhteensä 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos he vain olisivat käyttäneet turvavyötä.

Turvavöiden käyttöä valvoo viime kädessä poliisi, mutta myös Liikenneturva tekee vuosittain omia tarkkailujaan. Tänä vuonna tehdyissä seurannoissa kävi ilmi, että joka kymmenes henkilöauton takapenkillä taajamassa matkustava jättää turvavyön kiinnittämättä. Tiedot perustuvat noin 61 000 havaintoon.

– Takapenkillä matkustavat turvavyöttömät vaarantavat itsensä lisäksi myös auton muut matkustajat. Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuvat takapenkkiläiset tulevat etupenkillä istuvien päälle, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen muistuttaa tiedotteessa.

Pohjosen mukaan kaikkein yksinkertaisinta on laittaa turvavyö aina saman tien kiinni riippumatta auton tyypistä, ajonopeudesta tai matkustuspaikasta.

Liikenneturvan seurantojen perusteella 97 prosenttia etupenkkiläisistä matkustaa turvavyö kiinnitettynä sekä taajamassa että maantiellä.

Kiinnittämätön vyö nollaa myös muun turvatekniikan hyödyt

Vaikka turvatekniikka kehittyy jatkuvasti, on turvavyö edelleen yksi auton tärkeimmistä turvavarusteista – ellei jopa se kaikista tärkein.

– Turvavyön auki jättämällä voi tehokkaasti nollata kaikki ne hyödyt, joita nykyautojen turvatekniikka tarjoaa. Esimerkiksi turvatyynyt voivat olla jopa hengenvaarallisia, jos turvavyö ei ole kiinnitetty. Muukaan turvatekniikka ei toimi alkuunkaan suunnitellusti, jos kuljettaja tai matkustaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Pohjonen muistuttaa.

Mahdollisen onnettomuuden sattuessa riski loukkaantua moninkertaistuu jo taajamanopeuksillakin, mikäli turvavyö ei ole kiinni.

Jos kolari ajetaan esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella, on ihmisen törmäyspaino äkkipysähdyksessä peräti 40-kertainen. Eli 80 kiloa painavan törmäysvoima kilogrammoiksi muutettuna olisi kolme tonnia. Jos nopeutta on 30 kilometriä tunnissa, on törmäyspaino edelleen noin 14-kertainen.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja