"Tämä on vasta jäävuoren huippu" – koronan eristämien nuorten henkinen oireilu näkyy entistä enemmän terveydenhuollossa: Onko etäopiskelussa järkeä?

Onko etäkoulun jatkamisesta enemmän haittaa vai hyötyä? 9:44
Onko etäkoulun jatkamisesta enemmän haittaa vai hyötyä? Katso videolta asiantuntijoiden arviot

Helsingin Sanomien julkaisemassa mielipidekirjoituksessa joukko professoreja ja lääkäreitä kritisoivat laajasti käytössä olevaa etäopetusta. Asiasta keskusteltiin tänään kahden kirjoituksen laatijan kanssa Uutisaamussa.

HUSissa työskentelevä professori Kaija-Leena Kolho painottaa, että keväällä koulujen sulkeminen ja harrastustoiminnan lakkauttaminen olivat tarpeellisia toimenpiteitä.

– Nyt pitää miettiä, mitä haittaa lasten ja nuorten terveydelle on siitä, että he eivät pääse fyysisesti kouluun ja harrastuksiin.

Kolhon mukaan tilanteessa on unohtunut ratkaisujen etsintä ja asioita on sen sijaan yksiselitteisesti rajoitettu.

Hän muistuttaa, että koulu ei ole pelkästään tiedon oppimista, vaan sosialisoitumista ja aikuiseksi kasvamista. 

– Lasten ja nuorten elämä on tässä ja nyt. Ja miten nuori ajattelee: se aikajänne on hirveän lyhyt. 

Jatkotartuntoja hyvin vähän

HUSin infektiolääkäri, professori Harri Saxénin mukaan tällä hetkellä puhutaan riskien hallinnasta.

– Kouluissa altistuksia on paljon ja jos jatkotartuntoja katsotaan, niitä on hyvin vähän, noin prosentin luokkaa.

Hänen mukaansa myös harrastusten parissa jatkotartuntoja on hyvin vähän. Asiaa edistävät selvät säännöt, joiden mukaan käyttäydytään.

– Koko ajan puhutaan varovaisuusperiaatteesta ja se alkaa olla sietämätöntä: ”varmuuden vuoksi, varmuuden vuoksi”. Jos menet kauppaan, pitää olla kypärä, turvakengät ja liivi ja suojalasit ja kaikki, mutta vain varmuuden vuoksi.

Lastensairaalaan lisää työvoimaa

Kolho kertoo koronan myötä lastensairaalan päivystyksessä näkyvän enemmän henkistä pahoinvointia.

– Olemme joutuneet palkkaamaan psykiatrinen sairaanhoitaja päivystykseen joka arkipäiväksi. Tämä on vasta jäävuoren huippu. 

Kolhon mukaan tilanteella on varmasti pitkäkantoisia seuraamuksia. Jatkossa tullaan tarvitsemaan lisää resursseja ja erilaisia tukitoimia.

Milloin koulut ja harrastukset voidaan avata?

Saxén kertoo kuulleensa puhuttavan paljon niin sanotusta exit-strategiasta, eli siitä, miten tilanteesta päästään ulos.

– En ole missään kuullut, milloin voisimme avata koulut ja harrastuksia, siitä ei ole kukaan puhunut.

Hän kertoisi kuulevansa mielellään mihin rajoitukset perustuvat, sillä hänen ja muiden mielipidekirjoituksen laatijoiden mukaan ne eivät ole perusteltuja.

– Emme tarkoita, että pitäisi palata aikaan ennen koronaa, vaan tilannetta pitää seurata, Kolho täsmentää.

Lue myös:

    Uusimmat