Jos edessä on iso vesilätäkkö, jonka syvyydestä et ole täysin varma, älä missään nimessä aja veteen. Seurauksena voi olla kallis moottorivaurio, jota vakuutuksesi ei korvaa. Asiantuntija kertoo, mikä on hyvä nyrkkisääntö, kun edessä on iso vesilätäkkö.
Autoliitto muistuttaa, että kovat sateet koettelevat viemäriverkoston välityskykyä. Esimerkiksi siltojen alle, tunneleihin ja muihin notkopaikkoihin kerääntyy syksyn sateilla helposti jopa kymmeniä senttejä vettä.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on aiemminkin varoittanut, ettei millään autolla pidä ajaa niin syvään veteen, että moottoritilaan voi päästä vettä. Vesalaisen mukaan konepellin alla sijaitsee paljon herkkiä tunnistimia sekä muun muassa laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä.
– Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Vesalainen huomautti.
Lue myös: Tie petti auton alta Paimiossa – "En muista tällaista nähneeni"
Autoilijan ei pidä myöskään tehdä sitä virhearvioita, että vaikkei paikallaan seisova vesi aivan moottoritilaan asti yltäisikään, voisi veteen ajaa. Esimerkiksi vastaan ajava auto voi nopeasti aiheuttaa aallon, joka yltää moottoritilaan asti.