Miksi merivartioston partiovene ajoi saarten välisessä matalikossa karille myöhään illalla juhannuspäivänä? Sitä selvittävät Onnettomuustutkintakeskus ja Itä-Uudenmaan poliisi.
Merivartioston kolmihenkinen partiovene ajoi lauantaina hieman kello kymmenen jälkeen illalla Loviisassa karille tuhoisin seurauksin.
Yksi miehistön jäsenistä jäi loukkuun uppoavaan veneeseen ja kuoli myöhemmin Helsingissä Meilahden sairaalassa.
MTV Uutiset koosti turmasta seitsemän keskeistä kysymystä, joihin vastasi merivartioston apulaiskomentaja, komentaja Mikko Simola.
Lue myös: Vain keula enää pinnalla – tältä näyttää kovan kohtalon kokenut partiovene Loviisan turmapaikalla
Millaisessa kohdassa onnettomuus tapahtui merenkulullisesti?
Partiovene ajoi karille Loviisan edustalla saarivälikössä, Keipsalon ja Lindholmenin saarten välisellä alueella. Onnettomuuspaikan välittömässä läheisyydessä ei ole rantaa.
Veneen pohja osui karikkoisella alueella kiviin, jonka seurauksena pohjaan tuli vuoto.
Vene alkoi täyttyä vedestä nopeasti, ja se upposi perä edellä. Vain keula jäi pinnalle näkyviin.
Simolan mukaan kokeneet merivartijat ovat tietoisia siitä, että kesäkuumalla korkeapaineen aikaan vedenkorkeus on tavanomaista matalammalla. Matalapaineen aikaan tilanne on toinen.
– Kyllä tällainen seikka on ollut heidän tiedossaan.
Sääolosuhteet eivät olleet onnettomuushetkellä poikkeukselliset.
Lisää aiheesta: Merivartija kuoli partioveneen upottua Suomenlahdella
Kulkiko vene poikkeuksellista kulkureittiä?
L partiovene ajoi merenkulkumerkin pohjoispuolelta – eli väärältä puolelta – ja törmäsi kovalla nopeudella matalikossa sijaitsevaan petolliseen kiveen, jonka olemassaolosta paikalliset merenkulkijat ovat hyvin tietoisia.

