Tämä ennätysrykäisy vääntää katsojankin sisuskalut solmuun – eikä ratin takana istu kilpakuski, vaan toimitusjohtaja t-paidassa

0:42
Kroatialainen hypersähköauto Rimac C Two kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin F1-auto. Yksi auton harvalukuisista ostajista on F1-maailmanmestari Nico Rosberg. Katso videolta, miltä auto näyttää.

Yksikään toinen tuotantoauto ei ole taputellut varttimailia alle yhdeksään sekuntiin.

Kroatialainen urheiluautovalmistaja Rimac on tuomassa markkinoille C Two -nimeä tottelevan hypersähköauton. Sen toimitusten on määrä käynnistyä tänä vuonna, ja yksi omaa autoaan odottavista on F1-maailmanmestari Nico Rosberg, jonka Rimac-kaupoista kerroimme viime vuonna.

Tällä hetkellä kaikkein nopein tuotantoauto varttimaililla on Bugatti Chiron Sport, joka selviää neljäsosamailin eli noin 400 metrin kiihdytyksestä 9,4 sekunnissa. Vakuuttavaan alle 10 sekunnin suoritukseen yltävät myös muun muassa Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari ja McLaren P1

Nollasta sataan -kiihdytyksissä superautojakin köniin pistävät suorituskykyisimmät Teslat eivät ole varttimaililla kaikkein terävintä kärkeä, vaikkakin 10 sekunnin rajasta ei puolta sekuntia kauemmaksi jäädäkään.

Jos 10 sekunnin rajaa on pidetty maagisena, on 9 sekunnin raja jotain ihan muuta, koska se on tuotantoautojen sarjassa pysynyt toistaiseksi koskemattomana. Tämä tulee kuitenkin muuttumaan Rimac C Twon myötä.

Kuten alta löytyvällä videolla Rimacin toimitusjohtaja Mate Rimac näyttää, lähes 2 000 -heppainen C Two suorastaan murskaa aiemmat ennätykset pysäyttämällä kellon lukemaan 8,94 sekuntia. Vauhtia oli maaliviivalla 255 kilometriä tunnissa.

Hypersähköauton järjetön kiihtyvyys välittyy videolta erinomaisesti, vaikka nollasta sataan -lukema jääkin "vaatimattomaan" 2,33 sekuntiin, ja C Two vaikuttaa häviävän toisessa vedossa täysin eri sarjassa painivalle Porsche Taycanille – mutta vain nollasta sataan -kiihdytyksessä, sillä sen jälkeen C Two menee menojaan.

Katso Rimacin YouTube-kanavalla julkaistu video alta. Autoa ohjastaa Rimacin perustaja ja toimitusjohtaja kroatialaismiljonääri Mate Rimac.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja