Formulasirkus: Carlos Sainzin ja Ferrarin liitossa kytee räjähdysvaara – "Se on ehkä jopa vain vuoden pesti"

F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021 6:27
F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.

Formulasirkus-podcastin tuoreessa jaksossa pureudutaan F1:n kuljettajamarkkinoiden tapahtumiin ja tilanteeseen sekä juuri tällä viikolla vahvistettuihin mittaviin sääntöuudistuksiin.

Siirtoruletti saatiin poikkeuksellisesti käyntiin jo toukokuussa, ja kaikki alkoi tällä kertaa aivan sarjan kärjestä. Sebastian Vettelin kuusivuotinen taival Ferrarilla päättyy tämän kauden jälkeen. McLarenilla ajava Carlos Sainz ottaa Vettelin paikan, ja Renault’n Daniel Ricciardo siirtyy korvaamaan Sainzia.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo podcastissa yllättyneensä siitä, että Vettelin ja Ferrarin neuvottelut kariutuivat jo tässä vaiheessa.

– Tuntuu, että Ferrarilla on ollut hirveän kuuma ja kylmä suhtautuminen kuljettajiin viime aikoina. Ajatellaan Fernando Alonsonkin aikaa. Hän meni sinne seuraavana kuninkaana, ja sitten hänet viritettiin sieltä pihalle suurin piirtein luuserina. Sinne tuodaan kuljettajia, toivotaan hyviä tuloksia, ylistetään alussa, että tästä kuljettajasta tulee nyt meidän seuraava mestari, ja sitten kun mestaruus ei tulekaan, niin yhtäkkiä toiminta muuttuu kylmäksi ja pistetään pihalle. Tuntuu olevan sellainen kaikki tai ei mitään -mentaliteetti, Oikarinen sanoo.

– Vettel on varmasti ollut työntämässä tallia eteenpäin ja ollut ehkä kärkäskin kommenteissaan joskus. En tiedä, etsikö talli ja tallin johtajat sellaista vähän helpompaa työkaveria sinne. Etsitään kaveri, joka ei ole vielä niin kokenut, kaveri, joka on ehkä vähän nöyrempi tekemään hommia siinä mielessä, että ei lähde arvostelemaan tallia niin helposti ja antaa näin vähän helpommat oltavat tallin johdolle. Nythän odotusarvot tippuvat. Voidaan sanoa, että okei, tämä on vähän tällainen nuorempi kuljettaja, niin nyt ei ole niin paljon painetta. Vettelin kanssa koko tallilla oli onnistumisen paine.

C Moren F1-selostaja Niki Juusela on Oikarisen kanssa jossain määrin eri mieltä.

– Omaan korvaan tuossa särähtää se, että Sainzin taustavoimathan ovat hirveän vaativia: isä Carlos, managerina toimiva serkku ja koko se vyyhti, joka on nuoremman Sainzin ympärillä. Hehän ovat aika vaativaa sakkia, ja minulla on olettamus, että se saattaa kääntyä jopa vähän Ferraria vastaan.

– Joo, varmasti on oikein olettaa, että kun saadaan nelinkertainen maailmanmestari pois, niin tätä painetta menestymisestä ei automaattisesti tule. Jaksaako espanjalaiskonklaavi sittenkään olla niin kärsivällinen siellä, jos Sainzia ajetaan kakkoskuskiksi niin kuin vahvasti näyttää? Missä vaiheessa isä-Sainz ja muut alkavat lyödä nyrkkiä pöytään, että antakaas pojan menestyä?

Siitä Oikarinen ja Juusela ovat yhtä mieltä, että Sainz joutuu Ferrarilla kovaan paikkaan. Oikarisen mukaan tilanteen tekee vaikeaksi erityisesti se, että ensi kaudella ajetaan pääpiirteittäin samalla autolla kuin tänäkin vuonna; siinä missä auto on Charles Leclercille jo vanha tuttu, Sainz joutuu opettelemaan kaiken alusta.

– Sainz ei pääse kehittämään tänä vuonna kumpaakaan autoa: ei McLarenia eikä tulevaa Ferraria. Siinä vaiheessa toiseen autoon hyppääminen voi olla erittäin vaikeaa. Leclerc on päässyt kuitenkin ajamaan, testaamaan ja kehittämään, on istunut simulaattorissa, päässyt kokeilemaan säätöjä ja käynyt läpi kaiken, mitä sen auton kanssa tehdään.

– Se tulee olemaan Sainzin suurin vaikeus ensi vuoden alussa, että pääseekö hän heti siihen hommaan sisään. Paine – joka tulee siitä, jos menee vaikka ensimmäiset kolme kisaa penkin alle, kun auto tai säädöt eivät sovi – kasvaa lumipallon tavalla. Jos tallikaveri katoaa horisonttiin ja itse on aika-ajoissa koko ajan muutaman pykälän taaempana, sitten nähdään todellisuudessa, miten hyvä se paineensietokyky on.

Vaikka Sainzin Ferrari-sopimukseen on kirjattu vuodet 2021 ja 2022, Juusela jopa epäilee, ehtiikö Sainz nähdä sopimuksen jälkimmäistä vuotta.

– Itselle tulee vähän se fiilis, että siellä rakennetaan selkeästi ykkös-kakkoskuskiasetelmaa. Sainz saa ajaa siellä sen maksimissaan kaksi kautta, kunnes ehkä (Ferrarin akatemiakuljettajat) Mick Schumacher ja Robert Shwartzman ovat valmiita siirtymään ylöspäin. Minulla on vain oma kutina, että Sainz ei tule pärjäämään ja se on ehkä jopa vain vuoden pesti ainoastaan.

– Tämä on vain ja ainoastaan intuitio, ja toivon, että olen väärässä, koska kyllähän Sainz viime kaudella näytti McLarenilla, että ennen kaikkea kilpailuissa hän on tosi vahva kuljettaja. Mutta saa nähdä, onko hän valmis taistelemaan Leclercin kaltaista superlahjakkuutta vastaan.

Formulasirkus-podcast on kuunneltavissa kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Lue myös:

    Uusimmat