Suomen ja Viron välille tunnelia suunnitteleva Peter Vesterbacka sanoo, että tunnelin rakennusbudjetista noin 70 prosenttia tulisi kiinalaisilta sijoittajilta ja loput esimerkikdsi skandinavisilta ja Baltian maiden eläkevakuutusyhtiöiltä.
Tallinnassa tänään tunnelihanketta esitellyt Vesterbacka sanoo, että hyvä idea tuo kyllä rahaa.
– Kuten joka suunnitelman tai startupin kohdalla, jos suunnitelma on tarpeeksi hyvä, rahan löytäminen ei ole ongelma.
Vesterbackan puheesta kertoo muun muassa Viron yleisradioyhtiö ERR.
Tunnelihankkeen puuhamiehen mukaan Helsinki-Tallinna-tunnelin ei tarvitse olla vain yksi investointi. Ideaa voitaisiin käyttää muuallakin. Esimerkeiksi Vesterbacka tuo Argentiinan ja Columbian.
Vesterbacka sanoo, että koko hanke on tarkoitus toteuttaa yksityisellä rahalla. rahaa ei pyydetä kummankaan maan hallitukselta eikä EU:lta.
Tunnelintekijöiden aikataulu on nopea. Vesterbackan mukaan kaksi pääkaupunkia on yhdistetty vuoden 2024 jouluaattoon mennessä. Arvio kustannuksista on noin 15 miljardia euroa.
Tunnelin rakentamista varten perustettu FinEstBayArea suunnittelee kertovansa yksityiskohtaisempia suunnitelmia tunnelista hyvinkin pian.
Vauhtia piisaa
Angry Birds-miljonääri Vesterbacka suunnittelee, että Helsinki-Vantaan lentokentältä Tallinnan lentokentälle ulottuva tunneli maksaisi itsensä takaisin hieman vajaassa 40 vuodessa. Matka-aika olisi kaupungista kaupunkiin 20-25 minuuttia. Junien nopeus voisi olla 350-400 kilometriä tunnissa.

