Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinalue

8:48Peter Vesterbacka tunnelihankkeesta:"Ei ole olemassa mitään muuta hanketta"MTV3
Julkaistu 03.12.2018 17:01
Toimittajan kuva
Janne Puumalainen

janne.puumalainen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

RaijaKantomaa

Liikemies Peter Vesterbackan luotsaama Tallinna-tunnelihanke tiedotti tänään saaneensa ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan. Dubailainen rakennusyhtiö ARJ Holding LLC rahoittaa hanketta 100 miljoonalla eurolla.

Video: Peter Vesterbacka kertoo MTV Uutisten haastattelussa tunnelihankkeesta.

100 miljoonaa on kuitenkin vasta pieni summa, sillä koko hankkeen kustannusarvio on Vesterbackan mukaan 15 miljardia euroa. Yhtiö arvioi tunnelin maksavan itsensä takaisin 17 vuodessa.

Vesterbackan ja tämän yrityksen Finest Bay Area Developmentin ekonomistin Atso Andersenin mukaan lisärahoittajia on etsitty ympäri maailmaa, lähinnä yksityisistä infrastruktuurisijoittajista.

Lipunmyynti avattu

Tiedotustilaisuudessa kerrottiin myös, että tunnelissa kulkevaan junaan myydään jo lippuja. Lipunmyyntisivustolla kerrotaan, että ensimmäinen juna lähtee jouluaattona vuonna 2024.

Vesterbackan mukaan tavoitteena on mahdollisimman sujuva liikkuminen Helsinki-Vantaan lentoasemalta junaan ja sillä Tallinnaan.

– Siitä 20 minuuttia junalla Tallinnaan. Ja pari tuntia lisää Varsovaan ja Berliiniin, kun RailBaltica saadaan toteutettua, Vesterbacka visioi.

”Ei ole olemassa mitään muuta hanketta”

Julkisuudessa on ollut esillä kaksi vaihtoehtoista tunnelihanketta: toisen reitti kulkisi Suomessa Keilaniemen kautta, toisen Helsingin rautatieaseman.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi viime viikolla, että Tallinna-tunneliin on oltava vain yksi tunnelihanke.

– Kun katsoo hanketta ja siihen vaadittavan infrastruktuurin kokoa, ei ole kilpailevia hankkeita. Projekteja voi olla vain yksi. Se, joka haluaa rakennuttaa tunnelin, tarvitsee joka tapauksessa valtion ja kaupungin tuen ja luvat, Berner sanoi.

Vesterbackan mukaan hänen puuhaamaansa hanketta on valmisteltu yhdessä viranomaisten kanssa, ja se on ainoa valmisteilla oleva tunnelihanke.

– Ei ole olemassa mitään muuta hanketta, Vesterbacka sanoo.

Peter Vesterbackan tunnelihankkeessa on aiemmin puhuttu vain Keilaniemen kautta menevänä tunnelina. Tänään hän kuitenkin kertoi, että Keilaniemi on vain yksi hankkeen reittivaihtoehdoista Rautatientorin ohella.

Lauttasaaren kokoinen tekosaari Suomenlahdelle

Vesterbackan suunnitelmiin kuuluu myös tekosaarten rakentaminen Suomenlahdelle. Tallinnan edustalle tulisi noin neliökilometrin kokoinen saari, ja lähemmäs Suomea suurempi, noin 3–5 neliökilometrin kokoinen saari. Helsingin Lauttasaari on suunnilleen tämän kokoinen, 3,85 neliökilometriä.

– Tällainen Pohjois-Euroopan Macao, Vesterbacka suunnittelee.

Hanke on tutkinut suuremmalle tekosaarelle yhdessä ympäristöviranomaisten kanssa kolmea eri paikkaa. Sinne suunnitellaan asuinaluetta noin 50 000 ihmiselle, työpaikkoja ja kaupunki-infraa.

Vesterbackan mielestä Suomea pitää kehittää voimakkaasti erilaisilla hankkeilla, jotta vetovoimatekijät vahvistuvat.

– Pitää rakentaa sellaisia vetovoimaisia ympäristöjä, missä maailman kovimmat osaajat ja luovimmat ihmiset haluavat olla.

– Ei mennä sellaiseen moodiin, että viimeinen sammuttaa valot, Vesterbacka sanoo.

Lisää aiheesta:

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöillePeter Vesterbacka vakuuttaa, että Helsingin ja Tallinnan välillä on liikennetunneli jouluaattona 2024 – aasialaisraha herättänyt suomalaisissa kysymyksiä: "Olisiko parempi, että olisimme venäläisiä ja rakentaisimme kaasuputken?"Poliitikot ja EU eivät tue, mutta Peter Vesterbacka aikoo viedä kiinalaismiljardeilla rahoitetun tunnelihankkeensa maaliin: Tukipäätös toiselle tunnelille on "Helsingin huonoa itsetuntoa"Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihanke sai 100 miljoonan euron rahoituksen DubaistaHS: Tallinna-tunnelin kulisseissa kuohuu – Lähetystön levittämä muistio haukkuu omaa tunnelia suunnittelevaa Peter VesterbackaaTallinna-tunnelin puuhamies Vesterbacka: Tunneli rakennettaisiin kiinalaisella rahalla – joululahja vuodelle 2024
HelsinkiViroJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • 07:30
    Asian ytimessä.doc

    Visa Högmander toteutti unelman, jonka ei pitänyt olla mahdollinen: "Olo oli kuin pikkupojalla"

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • pe22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"