Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
12:19Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen -ohjelmassa Peter Vesterbacka kertoo virellä olevasta tunnelihankkeesta.
Julkaistu 13.03.2019 06:58
Toimittajan kuva
Jessica Helaskoski

Helsingin ja Tallinnan välisessä tunnelisuunnitelmassa on tällä hetkellä vireillä kaksi eriävää hanketta. Peter Vesterbackan vetämässä hankkeessa tunnelin toivotaan kulkevan Tallinnasta Espooseen. Hanke sai kuitenkin takaiskun, kun Uudenmaan maakuntahallitus esittää linjauksessaan tunnelin kulkevan ainoastaan Helsingin keskustan ja Pasilan kautta.

Peter Vesterbacka kertoo tunnelihankkeen etenemisestä Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen -ohjelmassa. Hänen mukaan Uudenmaan maakuntahallituksen luoma linjaus vireillä olevan tunnelin reitin suhteen ei hetkauta häntä, sillä tämä oli Vesterbackan mukaan odotettavissa.

– Ehkä se on tätä Helsingin huonoa itsetuntoa, että haluttiin tällaisella kaavapäätöksellä pakottaa, että tunneli menee varmasti Helsinkiin.

Vesterbacka uskoo, että Helsingin nykyiseen tilaan rakentaminen ei ole kannattavaa, vaan hankkeessa pitäisi miettiä, miten pääkaupunkiseutu mahdollisesti kasvaa tulevaisuudessa.

– Ei tämä tunneli ole yhtään vähemmän Helsinkiä, vaikka se kulkee Otaniemen kautta.

Linjaus ei vielä ole lopullinen, vaan päätöksestä voi valittaa. Vaikka linjaus ei muuttuisi, aikoo Vesterbacka viedä tunnelihankkeen loppuun saakka.

Tunneli käyttöön jo vuonna 2024?

Toista tunnelihanketta vetävä FinEst Link -yhteistyöhanke arvioi, että rautatietunneli saataisiin käyttöön vasta 20 vuoden kuluttua.

Poliitikot ja EU eivät tue, mutta Peter Vesterbacka aikoo viedä kiinalaismiljardeilla rahoitetun tunnelihankkeensa maaliin: Tukipäätös toiselle tunnelille on "Helsingin huonoa itsetuntoa"


Vesterbackan vetämä hanke toteaa rautatien käyttöönottamisen olevan mahdollista kuitenkin jo vuonna 2024.

Nopeaa aikataulua Vesterbacka perustelee sillä, että hanketta on alettu suunnittelemaan jo yli kaksi vuotta sitten. Lisäksi kiinalaisen yrityksen kanssa suunniteltu mahdollinen yhteistyö takaa Vesterbackan mukaan nopean aikataulun.

Miljardisijoitus Kiinasta

Kiinalaisomisteinen Touchstone Capital Partners -rahasto aikoo sijoittaa 15 miljardia Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin rakentamiseen. Käytännössä puolet kyseisistä rahoista tulee Kiinan valtiolta ja puolet muualta.

Vesterbackan mukaan kiinalainen sijoittaja kiinnostui hankkeesta taloudellisista syistä.

– Tämä on hyvä sijoitus. 17 vuotta ja tunneli on maksanut itsensä.

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternakin mukaan Kiina ei sijoita suuria rahoja hankkeeseen ilman, että saisivat siitä jotain hyötyä.

– Varmaan kaikilla valtioilla on erinäköisiä intressejä, joten tottakai meidän tulee olla hereillä, eikä voi olla sinisilmäinen. Meidän tulee kuitenkin olla mukana ja olla aktiivisia ja tuottaa vakautta ympäristöön, puolustaa Vesterbacka. 

Hankkeella ei poliittista tukea

Vesterbackan vetämällä hankkeella ei tällä hetkellä ole poliitikkojen eikä EU:n tukea. Hän kuitenkin on toiveikas hankkeen etenemisen suhteen.

– Virossa tämä [hanke] on otettu tosissaan ja toivottavasti tunneli tartuttaa sitä takaisin vielä meihin suomalaisiin.

Vesterbacka uskoo myös hankkeen taloudelliseen menestykseen.

– Me tehdään rahaa sillä, että tästä tulee arvokas toimija. Me olemme tekemässä merkittävää uutta toimijaa markkinoille. Me pääsemme operoimaan junia Euroopan laajuisesti.  

Lisää aiheesta:

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöillePeter Vesterbacka vakuuttaa, että Helsingin ja Tallinnan välillä on liikennetunneli jouluaattona 2024 – aasialaisraha herättänyt suomalaisissa kysymyksiä: "Olisiko parempi, että olisimme venäläisiä ja rakentaisimme kaasuputken?"Vesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinalueLiikenneministeri Berner kilpailevasta tunnelihankkeesta: "Tämän mittaluokan hankkeita voi olla vain yksi"HS: Tallinna-tunnelin kulisseissa kuohuu – Lähetystön levittämä muistio haukkuu omaa tunnelia suunnittelevaa Peter VesterbackaaTallinna-tunnelin puuhamies Vesterbacka: Tunneli rakennettaisiin kiinalaisella rahalla – joululahja vuodelle 2024
Tallinna-tunneliAsian ytimessä.docRakentaminenHelsinkiTallinnaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tallinna-tunneli
  • 17.07.202118:04
    Peter Vesterbacka

    20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöille

  • 30.07.202022:33
    Peter Vesterbacka

    Viro tyrmäsi Vesterbackan tunnelihankkeen: Ministerin mukaan hankkeen turvallisuuspuoli jäi epäselväksi

  • 22.07.201906:48
    Peter Vesterbacka

    Peter Vesterbacka vakuuttaa, että Helsingin ja Tallinnan välillä on liikennetunneli jouluaattona 2024 – aasialaisraha herättänyt suomalaisissa kysymyksiä: "Olisiko parempi, että olisimme venäläisiä ja rakentaisimme kaasuputken?"

  • 22.03.201921:37
    Tallinna

    Liikemies Peter Vesterbacka avaa jättihankkeen sisältöä – ainakin tämä tulee tietää Helsinki-Tallinna -tunnelin tilanteesta

  • 11.03.201911:37
    Tallinna

    Maakuntahallitus linjasi: Tallinnan tunnelin kuljettava Helsingin kautta – Vesterbackan kilpaileva projekti sai viime viikolla miljardirahoituksen