Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöille

4:17Tallinnan-tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – Peter Vesterbackan mukaan junaliikenne voisi kulkea jo 2024Koska merenalainen matkustajajuna pääsee liikkeelle? Liikemies Peter Vesterbacka kertoo Tallinnan-tunnelihankkeen edistymisestä: "On ihan ok epäillä, mutta me ajattelimme näyttää, miten tämä tehdään".
Julkaistu 17.07.2021 18:04
Toimittajan kuva

Sanni Mattila

sanni.mattila@mtv.fi

Jos suunnitelmat etenevät aikataulussa, ensimmäiset matkustajat kulkevat Helsingin ja Tallinnan raideväliä jo joulukuussa 2024.

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän Finest Bay Area Development Tallinnan tunnelihankkeessa odotetaan tällä hetkellä ympäristövaikutusten arvioinnin käynnistymistä Viron päässä. 

– Se voi tapahtua ihan any day now. Ympäristövaikutusten arviointia on tehty täällä Suomen puolella, ja jotta saamme sen päätökseen, pitää sama juttu tehdä Virossa. Sitten päästään töihin, Vesterbacka kertoo MTV Uutisten haastattelussa SuomiAreenassa.

Vesterbackan luotsaaman suunnitelman mukaan itse rakennustyö veisi noin kaksi vuotta. Tunnelihankkeen suunnitelmat alkoivat viisi vuotta sitten kesällä 2016.

– Rakentamisen nopeus perustuu siihen, että työtä tehtäisiin useasta kohdasta samanaikaisesti. Käytössä olisi 16 kappaletta noin satametrisiä porakoneita. Louhintatyöt alkaisivat Helsinki-Vantaan lentokentältä ja Espoosta Otaniemen-Keilaniemen alueelta.

Ensimmäinen tunnelireitillä vastaantuleva saari puolestaan on Rysäkari. 

Lue myös: Peter Vesterbacka: Tallinnan tunnelihanke on aikataulussa – aasialaisrahasta tullut palautetta: "Paljon tulee selkäytimestä reaktioita, että ei kiinalaisille"

Menopaluulippu noin 100 euroa

Hankkeen kustannusarvio on 15 miljardia euroa. Summalla pitäisi saada tehtyä tunneli ja neljä asemaa. Menopaluulipun hinta olisi noin sata euroa. Vuosilippu maksaisi noin 2 500 euroa. 

– Matka-aika lentokentältä lentokentälle olisi noin 20 minuuttia. Vanhassakaupungissa voisi käydä lounaalla ja ehtiä takaisin Helsinkiin hyvissä ajoin. Toki hinnoittelu tulisi olemaan dynaaminen, riippuen kysynnästä ja tarjonnasta, Vesterbacka kertoo.

– Jos katsoo Tallinnan asumiskustannuksia, olisi aivan järkevää asua Tallinnassa ja käydä töissä Helsingissä. Se tekee näistä kahdesta pääkaupungista aidosti yhtenäisen metropolialueen. 

Peter Vesterbacka puhui SuomiAreenassa Suomen koulutusviennistä: Peter Vesterbackan mukaan Suomen parhaita puolia pitää rummuttaa osaajille: "Ihan sama, onko maailman paras, jos kukaan ei tiedä siitä"

Hitaus tuskastuttaa

Vesterbackan mukaan miljardihankkeen rahoituksen tilanne on ollut pitkään hyvä, mutta sitä täydennetään edelleen. Rahoittajia on useita ympäri maailmaa. Eniten keskustelua on herättänyt kiinalaisyhtiöiltä tuleva miljardipotti.

Tärkeä merkkipaalu myös rahoituksen kannalta oli alkukesästä allekirjoitettu aiesopimus, jossa sekä Viron että Suomen liikenneministerit sitoutuivat edistämään hanketta. 

Hitaus tuskastuttaa visionääriä. Sopimuksen solmimiseen meni 21 kuukautta. Vesterbackan mielestä Suomessa käynnissä olevien, maansisäistenkin raidehankkeiden suunnitteluun kuluu liikaa aikaa.

– Tekemättömyyden kulttuurista olisi pakko päästä eroon. 

Viro on julkisuudessa painottanut, että hankkeen pitäisi olla valtiovetoinen. Käytännössä Finest Bay Area Developmentin projekti on ainoa käynnissä oleva hanke. Vesterbackan mukaan Virosta kantautuneet kommentit ovat "yksittäisten ministereiden yksityisajattelua", jolle ei löydy tukea allekirjoitetusta sopimuksesta.

Lue myös: Viro tyrmäsi Vesterbackan tunnelihankkeen: Ministerin mukaan hankkeen turvallisuuspuoli jäi epäselväksi

"Suomi on saari"

EU-komissio julkaisi tällä viikolla ilmastotavoitepaketin, jossa esitetään laajennuksia esimerkiksi meriliikenteen päästökauppaan, mikä puolestaan vaikuttaisi olennaisesti Suomen vientiin. Vesterbackan mielestä tunneli toisi helpotusta tilanteeseen.

– Tallinnan-tunneli on suurin ilmastoteko, mitä pystytään tekemään. Suomi on saari, täältä ei pääse kuin lentämällä tai lautalla. Ja kaikki ymmärtävät, ettei ole realistista mennä junalla Tornio-Haaparannan kautta Eurooppaan, Vesterbacka sanoo.

– Tunneli on myös huoltovarmuuden kannalta oleellinen. Olemme täysin jumissa, jos lautat eivät liiku. Suomi on täysin riippuvainen lautoista, lennoista. Jos olemme tosissamme ilmastotavoitteiden kanssa, tunneli on täysin ylivoimainen. 

Tavoite on, että 24.12.2024 juna jo liikennöi, mikäli kaikki tarvittavat luvat heltiävät ajallaan. Käytännössä rakennustyöt pitäisi saada alulle ensi vuoden aikana, jotta aikataulutavoite pitäisi paikkansa. 

Hankkeella on epäilemättä riittänyt kritisoijia. Millaiset terveiset Vesterbacka tahtoo lähettää heille?

– Aina on hyvä, että käydään keskustelua. Mutta tämä menee tekojen kautta. Olemme valmiit rakentamaan tunnelia ja teemme sen todella tehokkaasti. On ihan ok epäillä, mutta me ajattelimme näyttää, miten tämä tehdään.

Lue myös: Kova kaappaus: Peliyhtiö Rovion jättänyt Peter Vesterbacka hyppää sähköautobisnekseen

Lisää aiheesta:

Peter Vesterbacka vakuuttaa, että Helsingin ja Tallinnan välillä on liikennetunneli jouluaattona 2024 – aasialaisraha herättänyt suomalaisissa kysymyksiä: "Olisiko parempi, että olisimme venäläisiä ja rakentaisimme kaasuputken?"Poliitikot ja EU eivät tue, mutta Peter Vesterbacka aikoo viedä kiinalaismiljardeilla rahoitetun tunnelihankkeensa maaliin: Tukipäätös toiselle tunnelille on "Helsingin huonoa itsetuntoa"Vesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinalueSuomen ja Viron välisen rautatietunnelin rakennustyöt saattavat alkaa jo ensi vuonnaHyperloopin pääjohtajan hullu idea: Puolessa tunnissa Helsingistä Tukholmaan – "Suomi ei ole pieni maa, vaan henkinen jättiläinen"
Peter VesterbackaTalousHelsinkiTallinnaTallinna-tunneliSuomiareenaMTV Uutiset Live
Onko tunneli Tallinnaan pian totta vai utopiaa?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Peter Vesterbacka
  • 18.04.202323:42
    Rovio

    Ex-roviolainen Peter Vesterbacka nettoaa pelifirman myynnissä miljoonia – uskoo kaupan tuovan yrityksille uutta virtaa

  • 14.07.202122:40
    Maahanmuutto

    Peter Vesterbackan mukaan Suomen parhaita puolia pitää rummuttaa osaajille: ”Ihan sama, onko maailman paras, jos kukaan ei tiedä siitä”

  • 30.07.202022:33
    Tallinna-tunneli

    Viro tyrmäsi Vesterbackan tunnelihankkeen: Ministerin mukaan hankkeen turvallisuuspuoli jäi epäselväksi

  • 22.07.201906:48
    Tallinna-tunneli

    Peter Vesterbacka vakuuttaa, että Helsingin ja Tallinnan välillä on liikennetunneli jouluaattona 2024 – aasialaisraha herättänyt suomalaisissa kysymyksiä: "Olisiko parempi, että olisimme venäläisiä ja rakentaisimme kaasuputken?"

  • 16.06.201915:11
    Ura

    Tunnistatko vielä Passi ja hammasharja -ohjelmasta tutun Tino Singhin? Vaihtoi esiintymisen uuteen uraan