Vuodessa kuolee keskimäärin 24 pyöräilijää ja loukkaantuu 540. Vakavasti loukkaantuneita on vuosittain yli 200. Asia ilmenee Liikenneturvan artikkelista.
Auto on toisena osallisena noin joka toisessa pyöräilyonnettomuudessa, joka on johtanut kuolemaan. Tilastokeskuksen tilastot onnettomuuksista perustuvat niihin tietoihin, joita poliisi on saanut tieliikenneonnettomuuksista.
Vuosina 2020–2022 kuolleista pyöräilijöistä lähes kaksi kolmesta oli ikääntyneitä eli yli 64-vuotiaita, kertoo tilastokeskus. Noin viidennes loukkaantuneista pyöräilijöistä oli alle 15-vuotiaita.
Kolme neljästä henkilövahingoista tapahtui risteyksissä ja noin puolet pyörätien jatkeella risteyksissä.
Vuosina 2011–2015 tapahtuneista pyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kahdessa kolmesta kyse oli pyöräilijän törmäyksestä auton tai muun moottoriajoneuvon kanssa, kertoo Liikenneturvan selvitys. Noin kolmanneksessa näistä onnettomuuksista ei ollut moottoriajoneuvoa osallisena.
Lue myös: Miksi joissakin henkilöautoissa peilejä on korvattu kameroin? Asiantuntija listaa hyödyt ja haasteet
Tilastointi vajavaista
Pyöräilyturmat ovat aliraportoituja ja se vaikeuttaa loukkaantuneiden pyöräilijöiden kokonaismäärän arviointia. Joka vuosi arvioidaan loukkaantuvan 24 000 pyöräilijää. Suurin osa onnettomuuksista, jotka puuttuvat poliisin tilastoista ovat pyöräilijöiden yksittäisiä kaatumisia.
Vuonna 2017 hieman useampi kuin joka kymmenes kertoi joutuneensa onnettomuuteen tai kaatuneensa pyörällä, kertoo Liikenneturvan kyselytutkimus. Yksittäinen kaatuminen ilman toisia osallisia oli kyseessä kolmessa tapauksessa neljästä.
Yksi varma keino vähentää pyöräilyonnettomuuden riskiä on pitäytyä nauttimasta alkoholia. Sen juominen heikentää havaintokykyä ja vaikuttaa motoriikkaan ja reaktioaikaan.
