Tällainen on polkupyöräilijöiden turvallisuustilanne – iso osa turmista jää pimentoon

Kaupungit kehittävät innolla talvipyöräilyä 11:13
KATSO MYÖS: Kaupungit kehittävät talvipyöräilyä

Vuodessa kuolee keskimäärin 24 pyöräilijää ja loukkaantuu 540. Vakavasti loukkaantuneita on vuosittain yli 200. Asia ilmenee Liikenneturvan artikkelista.

Auto on toisena osallisena noin joka toisessa pyöräilyonnettomuudessa, joka on johtanut kuolemaan. Tilastokeskuksen tilastot onnettomuuksista perustuvat niihin tietoihin, joita poliisi on saanut tieliikenneonnettomuuksista.

Vuosina 2020–2022 kuolleista pyöräilijöistä lähes kaksi kolmesta oli ikääntyneitä eli yli 64-vuotiaita, kertoo tilastokeskus. Noin viidennes loukkaantuneista pyöräilijöistä oli alle 15-vuotiaita.

Kolme neljästä henkilövahingoista tapahtui risteyksissä ja noin puolet pyörätien jatkeella risteyksissä.

Vuosina 2011–2015 tapahtuneista pyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kahdessa kolmesta kyse oli pyöräilijän törmäyksestä auton tai muun moottoriajoneuvon kanssa, kertoo Liikenneturvan selvitys. Noin kolmanneksessa näistä onnettomuuksista ei ollut moottoriajoneuvoa osallisena.

Tilastointi vajavaista

Pyöräilyturmat ovat aliraportoituja ja se vaikeuttaa loukkaantuneiden pyöräilijöiden kokonaismäärän arviointia. Joka vuosi arvioidaan loukkaantuvan 24 000 pyöräilijää. Suurin osa onnettomuuksista, jotka puuttuvat poliisin tilastoista ovat pyöräilijöiden yksittäisiä kaatumisia.

Vuonna 2017 hieman useampi kuin joka kymmenes kertoi joutuneensa onnettomuuteen tai kaatuneensa pyörällä, kertoo Liikenneturvan kyselytutkimus. Yksittäinen kaatuminen ilman toisia osallisia oli kyseessä kolmessa tapauksessa neljästä.

Yksi varma keino vähentää pyöräilyonnettomuuden riskiä on pitäytyä nauttimasta alkoholia. Sen juominen heikentää havaintokykyä ja vaikuttaa motoriikkaan ja reaktioaikaan. 

Vuonna 2018 julkaistussa väitöskirjassa tarkasteltiin pyöräilyonnettomuuksia potilasaineistojen kautta. Kaikista tutkituista pyöräilytapaturmista kolmanneksessa oli mukana alkoholi.

Kypärä voi pelastaa 

Polkupyörillä siis kaadutaan ja joudutaan kolareihin huomattavasti useammin kuin tilastotieto kertoo. Suuri osa pyöräilyonnettomuuksista on yksittäisiä kaatumisia. Päävammat ovat vammoista vakavimpia, mutta yleisimmin osumaa ottavat raajat.

Vuosien 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kaksi kolmesta ei käyttänyt kypärää, kertoo Onnettomuustietoinstituutin pyöräilyraportti vuodelta 2022. 

Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä joka toisen. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa on otettava huomioon, että aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta. Suomessa 51 prosenttia pyöräilevistä käyttää kypärää.

Lue myös:

    Uusimmat