Miksi joissakin henkilöautoissa peilejä on korvattu kameroin? Asiantuntija listaa hyödyt ja haasteet

Näin auton sivupeilin ja kameran näkymät voivat erota toisistaan 0:22
Siinä, missä perinteisen peilin näyttämää pystyy laajentamaan kurottautumalla ja katsomiskulmaa muuttamalla, on kameralla toteutetun järjestelmän näkymä koko ajan sama.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miksi joissakin henkilöautoissa peilejä on korvattu kameroin?

Vastaus: Muun muassa pyrkimys ilmanvastuksen ja katveiden pienentämiseen sekä halu erottua massasta ovat saaneet autonvalmistajat kokeilemaan kameroita peilien tilalla.

Kuorma-autoissa on näkynyt kameroilla korvattuja "sivupeilejä" jo jonkin aikaa. Nyt niitä on alkanut näkyä myös joissakin henkilöautoissa. Vastaavasti myös "taustapeilejä" näkee toteutettuna kameratekniikalla. 

Yksi syy, miksi peilejä korvataan kameroilla, lienee autonvalmistajien halu hyödyntää nykyteknologiaa ja erottua näin massasta – toki myös ihan järkiperusteitakin löytyy.

Sivupeilikamera – pieni koko tuo etuja

Sivupeilin paikalla oleva kamera on selvästi tavallista sivupeiliä pienikokoisempi. Näin sen ilmanvastus on maltillisempi, mikä näkyy muun muassa pidempänä toimintamatkana.

Peiliä pienemmän kameran taakse ei myöskään jää yhtä helposti asioita katveeseen: esimerkiksi liikenneympyrää tietyssä kulmassa lähestyttäessä saattaa vasemman sivupeilin ja tämän vieressä olevan A-pilarin taakse jäävä katve haitata etuviistoon vasemmalle havainnoimista. 

Kameran ollessa sivupeiliä pienempi ja matalampi, ei tällaista tilannetta pääse yhtä herkästi syntymään.

Kuva_2
Jos kameran tilalla olisi perinteinen sivupeili, olisi kuvan tilanteessa havainnointi liikenneympyrään huomattavasti haasteellisempaa.

Vastaava tilanne on tavallisessa risteyksessä, oikealle havainnoitaessa. Toki A-pilarit ovat myös sellaisissa autoissa, joissa sivupeilien tilalla käytetään kameroita, joten katveisiin pitää varautua niidenkin kanssa. Painavien sähköautojen myötä kattorakenteiden pilarit vaikuttaisivat olevan aiempaa isokokoisempia ja näin ollen myös niiden taakse jäävät katveet entistä suurempia. 

Kuva_3 (1)
Kameran pieni koko helpottaa havainnointia myös tavallisessa risteyksessä.

Taustapeilikamera – valittavissa tilanteen mukaan

Sivupeilit korvaavien kameroiden tavoin myös taustapeilin korvaavat kamerat vähentävät katveita. Usein näkymä nykyaikaisesta henkilöautosta taustapeilin kautta taaksepäin on varsin rajallinen takaikkunan pienen koon sekä takaistuimen pääntukien vuoksi. Havainnointi vaikeutuu entisestään, jos takaistuimella on matkustajia. Takalasiin tai takaluukkuun asennettua kameraa eivät edellä mainitut asiat häiritse, vaan kuljettajalle saadaan luotua esteetön näkymä taaksepäin. 

Kuva_4
Taustapeilin kohdalla kuljettaja pystyy valitsemaan, käytetäänkö oikeaa peilinäkymää vai kameran kuvaa, kuten kuvassa.

Usein taustapeilin korvaavan kameran näyttö on sijoitettu taustapeiliin ja kuljettajalle annetaan vielä tilanteen mukaan mahdollisuus valita, haluaako hän hyödyntää perinteistä peilinäkymää vai kameran kuvaa – sivupeilit korvaavien kameroiden kohdalla vastaava valinta pitää tehdä jo autoa hankkiessa. 

Osassa autoja on mahdollisuus saada auton takana oleva liikennetilanne näkyviin isoon keskinäyttöön. Itse koen kuitenkin jotenkin häiritsevänä, jos isolla näytöllä näkyy ajon aikana koko ajan vilistävä kuva – joku toinen toki saattaa siitä tykätäkin.

Taustan seuraaminen nostamalla katsetta taustapeilin paikalla olevaan näyttöön tuntuu myös jotenkin luonnollisemmalta kuin alas keskinäyttöön katsominen. Tämäkin lienee kuitenkin asia, johon varmasti ajan kanssa tottuisi, jos omassa käytössä olevassa autossa tuollainen ominaisuus olisi.

Mahdollisesti helpotusta myös pimeällä peruutteluun

Hyvin toteutettuna peilit korvaavat kamerat saattavat helpottaa havainnointia pimeällä peruutettaessa. Kameratekniikalla on mahdollista luoda jonkin verran todellisuutta valoisampi vaikutelma ympäristöstä. 

Koska kamerajärjestelmien toteutustavoissa on kuitenkin autokohtaisia eroja, ei pidä kuitenkaan automaattisesti olettaa näin olevan.

Haasteitakin on

Jos on uudessa tekniikassa hyviä puolia – on siinä myös tiettyjä haasteita. 

Kuten jutun alussa olevalla videolla demonstroitiin, on perinteisillä sivupeileillä varustetussa autossa kuljettajan mahdollista kurottautumalla katsoa normaalia peilinäkymää laajemmalle – kameran näytön ollessa kyseessä tällaista mahdollisuutta ei ole. 

Kapeaan paikkaan – esimerkiksi autotalliin – peruuttaessa unohtaa herkästi kameroiden olemassaolon. Vaikka siis kameran kuvaa näytöltä katsottaessa vaikuttaisi siltä, että auto on menossa hienosti talliin, ei pidä kuitenkaan unohtaa, että kamerat kulkevat huomattavasti auton muuta kylkilinjaa ulompana, perinteisten sivupeilien tapaan. Sivupeileistä peruutettaessa katse on suunnattu automaattisesti peiliin, jolloin tulee helpommin myös huomioitua niiden olemassaolo ja ulottuvuudet.

Kuva_5
Kameran peruuttaa herkästi rikki esimerkiksi autotallin ovenpieleen huomion kohdistuessa A-pilarissa sijaitsevaan näyttöön.

Vanhasta muistista kaistanvaihtoa suunnitellessa katse hakeutuu herkästi perinteisen sivupeilin tilalla olevaan kameraan – ei siis A-pilarissa olevaan näyttöön kuten pitäisi. Ilmiö korostuu pimeällä moottoritiellä ajaessa, kun sivusilmällä katsoo kameraan ja ajattelee, ettei pimeyden keskellä peilissä näy takaa lähestyvän auton valojen kajastusta. Onneksi selkäytimeen on iskostunut toimintatapa kuolleen kulman varmistamisesta päätä kääntämällä aina ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä. Pimeällä moottoritiellä koin haasteena myös sen, että näytön kautta oli todella vaikeaa arvioida takaa tulevien nopeuksia, etäisyyksiä ja leveyssuuntaista sijaintia eli sitä, kummalla kaistalla takaa tuleva auto lähestyy.

Varmasti osa haasteista on kuitenkin sellaisia, että ne aiheutuvat lähinnä tottumattomuudesta ja ongelma poistuu näin ollen vähitellen, kun uusi tekniikka tulee tutummaksi. 

Kuva_6
Tässä autossa kameralla toteutettujen sivupeilien näkymä säädetään oikeaksi aivan samalla periaatteella kuin perinteiset sivupeilitkin.

Kameroiden kuraantuminen

Osalle autoilijoista on tyypillistä, että uudessa tekniikassa halutaan lähtökohtaisesti nähdä ongelmia, vaikka ei olisi itse vielä päässyt kyseistä järjestelmää edes testaamaan. On myönnettävä, että tähän tulee välillä sorruttua itsekin – tosin olen kyllä myös valmis muuttamaan käsitystäni asiasta, jos kokemuksen myötä tähän aihetta ilmenee. 

Oma ennakko-odotukseni sivupeilit korvaavien kameroiden kohdalla oli, että kameran linssiin kun lennähtää kuratippa, on koko näkymä taaksepäin menetetty siinä, missä perinteisestä peilistä samainen roiske peittäisi vain pienen osa. Täytyy kuitenkin todeta, että ennakkoluuloni osoittautuivat vääriksi. Ajoin 600 kilometrin testilenkin kuran lentäessä koko ajan eikä sivupeilikameroihin tullut tuolla matkalla mitään havainnointia häiritsevää. Ainakin kyseisessä automallissa kamerat olivat siis asemoitu ja niiden kuoret muotoiltu varsin harkiten niin, ettei kuraantumista päässyt tapahtumaan.

Sen sijaan taustapeilikameroiden osalta olen useamman auton kohdalla törmännyt ongelmaan, että takakamera kuraantuu varsin nopeasti ja näkymä taaksepäin menetetään. Tämä olisi estettävissä varustamalla kamerat pesimellä tai sijoittamalla ne takalasin sisäpuolelle, takalasinpyyhkijän pyyhintäalueelle. 

 

Lue myös:

    Uusimmat