B-segmenttiin istahtavan täyssähköisen ranskalais-SUV:n suunnittelussa on painotettu mukavuutta.
Hiilidioksidipäästöjen raja tiukkenee Euroopassa ensi vuoden alussa ja kiristyy lisää jatkossa. Se kirittää sähköisten automallien kehitystä kepin ja porkkanan voimalla.
Kipakkaa keppiä on luvassa jo ensi vuonna, ellei valmistajan Eurooppaan rekisteröitävistä uusista malleista vähintään 95 prosenttia ole sellaisia, joissa hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 95 grammaa kilometrillä. Ellei tavoite täyty, sakko on noin 95 euroa jokaiselta rajan ylittävältä hiilidioksidigrammalta ja joka autosta. Vastaavia lakeja on tulossa voimaan Euroopan lisäksi Latinalaisessa Amerikassa, Kiinassa ja eräissä muissa Aasian maissa.
Porkkanat puolestaan ovat superkrediittejä, bonuksia, joita valmistaja voi kerätä myydystä täyssähköisestä tai ladattavasta hybridistä sekä niistä autoista, jotka innovaatioidensa ansiosta vähentävät hiilidioksidipäästöjä jokapäiväisessä käytössä. Näillä krediteillä valmistajat voivat käydä keskenään päästökauppaa, aivan kuten Tesla ja Fiat jo tekevät.
DS Automobilesin uusin, täyssähköinen vastaus EU:n huutoon on DS 3 Crossback E-Tense, B-segmentin katumaasturi.
Vuoteen 2023 mennessä DS aikoo tuoda markkinoille uuden sähköisen mallin joka vuosi. Vuodesta 2025 sillä ei ole enää pelkkiä polttomoottoriversioita lainkaan.
Sähköinen DS 3 Crossback on silti rakennettu monikäyttöalustalle, joka soveltuu myös polttomoottorilla kulkeville malleille. Yksi eduista on 300 kiloa painavien akkujen sijoituspaikka lattian alla. Näin ne eivät syö tilaa matkustamosta tai tavaratilasta.
Varustelutasoja ovat So Chic ja Grand Chic. Sisätilan voi tuunata viidellä vaihtoehdolla, ja lisäksi ostaja voi valita katon ja muun korin erivärisinä. Yksityiskohtia riittää. Kojelaudassa katse tarttuu timantinmuotoisiin painikkeisiin ja venttiileihin sekä digitaaliseen mittaristoon. Keskikonsolissa ovat vaihteenvalitsin, sähköinen seisontajarru ja liukuva käsinoja.
