Kimi Räikkönen raivasi tiensä Formula ykkösiin poikkeuksellisen vähäisellä kokemuksella kilpa-autoista. Häikäisevistä F1-testeistä huolimatta tarvittiin taivuttelua, jotta tietyt tahot saatiin suostusteltua Räikköselle myönnettävän superlisenssin kannalle.
LUE MYÖS: Kimi Räikköselle lyötiin houkutteleva tarjous – ”Valinta on sinun, Kimi”
LUE MYÖS: Ei siinä kauan kestänyt – Kimi Räikköselle tarjottiin heti mielenkiintoista mahdollisuutta
Räikkönen ja hänen taustajoukkonsa olivat loppuvuodesta 2000 erikoisessa tilanteessa. Mediassa olleiden tietojen mukaan sopimus Sauberin kanssa oli jo allekirjoitettu, mutta paikka kauden 2001 lähtöruudukossa oli epävarma ilman superlisenssiä.
Yhtenä kovimpana kantona kaskessa oli FIAn silloinen puheenjohtaja Max Mosley, joka oli vahvasti sitä mieltä, että Räikkösen pitäisi ajaa ensin F3- tai F3000-luokassa ennen kuin voisi siirtyä ykkösiin. Suora harppaus Formula Renault'sta Formula ykkösiin oli täysin ennenkuulumatonta.
Mosleyn näkemyksen jakoivat myös jotkut F1-tallipäälliköt, mutta Räikköselläkin oli omat puolestapuhujansa. Yksi heistä oli , joka oli pannut nuoren suomalaisen taidot merkille jo tämän ensimmäisessä F1-testissä Mugellossa.

