Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkösen F1-uran alkuhetkiltä paljastus: suomalaistähden fysiikka oli täysin riittämätön formula ykkösiin – "Kimillä oli valtavia ongelmia"

Bongarts
Julkaistu 30.12.2021 17:50
Toimittajan kuva
Anssi Shemeikka

anssi.shemeikka@mtv.fi

anssishemeikka

Upean F1-uransa päättyneellä kaudella huipentanut Kimi Räikkönen oli jo uransa alkuhetkillä poikkeuksellisen nopea kuljettaja. Moottoriurheilun kuninkuusluokassa paljastui kuitenkin nopeasti, että puhdas ajotaito ei riitä, jos fyysinen suorituskyky ei kohene.

Parikymppinen Räikkönen sai mahdollisuuden testata Sauberia vuoden 2000 loppupuolella Mugellon radalla vakikuljettaja Pedro Dinizin rinnalla.

Sauberin ja sittemmin Alfa Romeo -tallin urheilujohtajana vuosikymmeniä työskennellyt Beat Zehnder kertoo racingnews365-sivuston haastattelussa Räikkösen kirineen kierrosvauhdeissa nopeasti Dinizin tasolle. Fyysisessä kunnossa riitti kuitenkin petrattavaa.

– Hänellä oli massiivisia fyysisiä ongelmia. Mugello ei ole paras mahdollinen rata tulokkaalle aloittaa testaamista, sillä se on fyysisesti erittäin vaativa, Zehnder sanoi.

– Kimillä oli valtavia ongelmia, hän ei kyennyt pitämään niskaansa suorassa kolmen kierroksen ajamisen jälkeen. Vedimme sen jälkeen kolmen kierroksen stintin, pidimme vartin tauon ja uudelleen kolmen kierroksen stintin. Sauber-tallin fysioterapeutti Josef Leberer hieroi Räikköstä aina vetojen välissä. Pian kävikin ilmi, että hän (Räikkönen) oli huippulahjakkuus.

Talli pyysi testien jälkeen Räikköstä viettämään kuukauden Lebererin seurassa Itävallan Alpeilla. Räikkönen oli Zehnderin mukaan raivoissaan, sillä tämän mielessä oli ensisijaisesti palata vain nopeasti Suomeen.

– Sanoimme, että jos haluat olla F1-kuljettaja, meidän on työskenneltävä kanssasi. Kiukkuinen Räikkönen ei puhunut kahden ensimmäisen harjoituspäivän aikana Josefille mitään.

LUE MYÖS: Bild: Mercedeksen F1-autojen ulkoasuun mullistava muutos ensi kaudelle

Suoritukset radalla olivat kuitenkin vakuuttaneet tallin. Zehnderin mukaan Sauber halusi kiinnittää Räikkösen nopeasti, mutta ongelmia riitti ratkottavaksi: Räikköseltä puuttui F1-sarjassa kilpailemaan oikeuttava superlisenssi. Tallipäällikkö Peter Sauberin oli vakuuteltava FIA:n johtohenkilöitä, muita tallipäälliköitä sekä sarjan keisari Bernie Ecclestone. 

– Oli muutamia tallipäälliköitä, kuten McLarenin Ron Dennis, joka oli jyrkästi sitä vastaan, Zehnder kertoi.

– Hän (Dennis) oli jyrkästi Räikkösen kiinnittämistä vastaan. Dennis sanoi, että kokemattoman nuoren pojan palkkaaminen murentaisi kuljettajamarkkinat. Kimillä oli vyöllä 23 kilpailua Formula Renault -sarjasta, joten hän otti kahden tai kolmen autoluokan hypyn eteenpäin. Kiitos Peterin, Räikkönen sai lisenssin. Kiitos Josefin, hän oli fyysisesti kykenevä ajamaan F1-autoa.

Ironista kyllä, Dennis palkkasi Räikkösen vuotta myöhemmin uransa lopettaneen Mika Häkkisen tilalle McLarenin rattiin.

Lisää aiheesta:

Valtteri Bottaksen palkkauksesta ilkeitä puheita – F1-mestari lataa arvionsa suomalaisestaTällä kirjeellä Kimi Räikkösen tietä yritettiin tasoittaa F1-uran alkutaipaleella: suomalaisten lajipomojen ennustus osui täydellisesti kohdalleenKimi Räikkösen palkanneelta F1-pomolta koskettava muistelu 20 vuoden takaisista tapahtumista – nämä ominaisuudet tekivät suomalaisesta poikkeuksellisenKimi Räikkönen palaa radalle josta kaikki alkoi 20 vuotta sitten – legendaarinen testiajo loksautti Michael Schumacherin ja tallipomon leuat auki: "Aion palkata sen Eskimon"Mies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoaKimi Räikkösen murtautumista F1-sarjaan esteltiin ankarasti – "Helmut Marko veti todella ikävää roolia"
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"