F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kommentti: Kimi Räikkösen jatkosopimus osoittaa sitkeän harhaluulon taas kerran vääräksi – samalla hän voi välttää petollisen sudenkuopan, jossa moni on kompuroinut

2:36
Kimi Räikkönen antoi näytteen osaamisestaan, kun hän nousi Portugalin GP:n avauskierroksella 16. ruudusta seitsemänneksi.

Kimi Räikkösen jatkosopimus on hieno asia paitsi F1-seuraajien myös Räikkösen itsensä kannalta, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Emilia-Romagnan GP Imolan radalla suorana 31.10.-1.11.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Emilia-Romagnan GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Alfa Romeo tiedotti Räikkösen jatkosopimuksesta perjantaina. Kausi 2021 on Räikköselle jo uran 19:s F1:ssä, ja se nostaa hänet kaikkien aikojen tilaston piikkipaikalle yhdessä Michael Schumacherin ja Rubens Barrichellon kanssa.

Jos jatkosopimusta miettii Alfa Romeon kannalta, päätös luottaa vielä ensi kaudellakin kaiken kokeneeseen suomalaiseen on täysin oikea ja perusteltu. 41-vuotias Räikkönen on vanhoilla päivilläänkin parhaimmillaan aivan yhtä hyvä kuin kuka tahansa – olkoonkin, että näitä välähdyksiä ei nähdä aivan yhtä usein kuin Räikkösen huippuvuosina.

Ammatillisen osaamisen lisäksi Räikkönen on erittäin suosittu lajin seuraajien keskuudessa ja vähintään yhtä arvostettu työkavereidensa keskuudessa.

– Kimi on varma valinta. Hän on arvokas tallille. Tiedän tämän keskusteltuani tallin työntekijöiden kanssa. Hän tekee kovasti töitä insinöörien kanssa ja on tuttu näky tehtaalla Hinwilissä, Sauber-tallin perustaja ja Räikkösen aikanaan F1-kuljettajaksi nostanut Peter Sauber sanoo Speedweekin tuoreessa haastattelussa.

Räikkönen on ensi kaudella myös yksi neljästä sarjassa mukana olevasta maailmanmestarista, ja hänen brändiarvonsa Alfa Romeolle on kaikin tavoin merkittävä.

***

Räikkösen itsensä kannalta jatkosopimus on vähintään yhtä viisas veto kuin Alfa Romeon kannalta.

Vanhoja, uraansa vuosi vuodelta venyttäviä urheilijoita aletaan aina joskus kutsua kehäraakeiksi. Räikkösellä ei kuitenkaan ole vaaraa tällaisesta liikanimestä; kehäraakiksi ajautuminen tarkoittaa yleensä sitä, että urheilija jatkaa uraansa vääristä syistä, esimerkiksi rahan takia.

Räikkösen ei tarvitse ajaa F1:ssä enää päivääkään – ja hän on tehnyt tämän selväksi kaikille – ellei hän itse halua. Ura F1:ssä on tuottanut satojen miljoonien eurojen omaisuuden, jonka ansiosta Räikkösen ja hänen lähipiirinsä elämä on kaikin puolin turvattu.

Mutta Räikkönen haluaa ajaa. Ja silloin kun haluaa ajaa, silloin pitää ajaa. Varsinkin, kun siihen tarjotaan mahdollisuus.

Maailma on täynnä esimerkkejä sellaisista urheilijoista, jotka ovat lopettaneet liian aikaisin, ja pahimmillaan nämä tapaukset ovat hyvinkin traagisia.

Moottoriurheilussa esimerkkejä liian aikaisin lopettaneista urheilijoista ei tarvitse hakea edes kovin kaukaa. Marcus Grönholm on sanonut lopettaneensa liian aikaisin, samoin Tommi Mäkinen. Mika Häkkinen yritti totisesti paluuta vielä 38-vuotiaaana, viisi vuotta sapattivapaalle vetäytymisen jälkeen.

Räikköstä on haukuttu vuosien saatossa hänen asenteestaan, mutta tuore jatkosopimus osoittaa tämän harhaluulon taas kerran vääräksi: 19 kauden ajaminen F1:ssä, äärimmäisen vaativassa ja kuluttavassa työympäristössä, on yksinkertaisesti mahdotonta ilman palavaa intohimoa – vaikka F1 olisikin vain "pelkkä harrastus".

Räikkönen on sanonut, ettei hänellä tule olemaan ongelmia sen kanssa, kun ura joskus päättyy. Siirtymää siviilielämään helpottaa toki perhe, Minttu-vaimo sekä lapset Robin ja Rianna, joka on hänelle kaikin tavoin rakas ja tärkeä, mutta edes Kimi Räikkönen ei voi tietää, miltä siviilielämään heittäytyminen oikeasti tuntuu, ennen kuin hän on tehnyt sen.

Oman jälkikasvun seuraaminen tuottaa tunnetusti lyömättömiä tunteita, joihin vain äidit ja isät voivat samastua, mutta niin tuottaa sekin, kun ajaa Spassa Eau Rouge–Raidillon -mutkayhdistelmän läpi kilpailutilanteessa 300 kilometrin tuntivauhdilla.

Eihän näitä tietenkään verrata voi, eikä pidäkään, mutta jälkimmäisen tuottaman adrenaliinitulvan voi kokea vain F1-kuljettajana, ja juuri siksi se täytyy kokea tasan tarkkaan niin monta kertaa kuin se tuntuu kiehtovalta.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja