Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksiyhtiö huolissaan kuljettajien ajotyylistä ja osaamisesta: "Liikennemerkkien tuntemus hyvin hataralla pohjalla"

7:41Näin epäonnistunutta taksi¬uudistusta yritetään korjataNäin epäonnistunutta taksi¬uudistusta yritetään korjata.
Julkaistu 17.08.2020 16:08

Ville Järveläinen

Taksiyhtiö Lähitaksin uudistetussa koulutusohjelmassa yrityksen uusien kuljettajien ajotapa laitetaan ammattilaisten syyniin. Tavoitteena on kuljettajien vaarallisen ajotavan kitkeminen.

"Median toistunut uutisointi" sekä asiakkailta saatu palaute ovat saaneet Lähitaksin ryhtymään toimenpiteisiin kuljettajakoulutuksensa kehittämiseksi.

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen katsoo, että taksien luotettavuus ja asiakasturvallisuus on heikentynyt nykyisen, vuonna 2018 voimaan astuneen taksilain myötä.

– Nykyinen taksiliikennelaki ei vaadi mitään koulutusta taksinkuljettajan ammattiin, Pentikäinen jyrähtää Lähitaksin tiedotteessa.

Lue myös: Reijo liimasi Ku Klux Klanin tarran taksiinsa – Lähitaksi käy vähintään arvokeskustelun

Lue myös: "Taksiasemilla on ollut melkoinen basaarimeininki" – taksiliiton toimitusjohtaja kertoo MTV:lle, miten asiakas voi tulevaisuudessa tunnistaa luotettavan taksin

Pentikäinen on huolissaan myös uudistetusta ajokorttilaista, jossa on aiempaa vähemmän pakollista ajo-opetusta.

Alalle pääsee nyt aiempaa helpommin

Heinäkuun alussa vuonna 2018 voimaan astunut lakimuutos höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä Suomessa.

Uudistus helpotti alalle tulemista, sillä taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Myös hinnoittelu vapautui, ja kuljettajille asetettavia vaatimuksia kevennettiin.

Taksiyrityksille laki antoi mahdollisuuden päättää itse esimerkiksi toiminta-alueesta ja -ajoista sekä hinnoittelusta.

Jopa liikennemerkkien tuntemuksessa parannettavaa

Jokainen yhtiön kuljettajakurssille osallistuva tulee käymään syksystä alkaen läpi kokemustasostaan riippumatta ammattilaisten valvoman ajotavan arvioinnin. Kokelaan on osallistuttava myös ajovalmennukseen.

Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahden mukaan taksinkuljettajan tulee olla liikenteessä rauhallinen ja ennakoiva. Näin ei aina kuitenkaan ole.

– Ajotavan arvioissa olemme huomanneet, että yllättävän monilla on liikennemerkkien tuntemus hyvin hataralla pohjalla. Toisinaan auton tekniikkaa ei tunneta, tai ajotapa voi olla liian aggressiivinen, Tervalahti toteaa.

Ajotapansa arvioitiin voi joutua myös kokeneempikin kuljettaja, mikäli asiakaspalaute antaa siihen aihetta. Lähitaksi ei kiistä, etteivätkö kokeneetkin kuljettajat voisi sortua virhearviointeihin, kuten punaisia päin ajamiseen tai ylinopeuteen.

– On tärkeää, että asiakkaat antavat aktiivisesti palautetta varsinkin negatiivisista kokemuksista. Palautteiden perusteella pystymme puuttumaan kuljettajan toimintaan, toimitusjohtaja Pentikäinen selventää.

Lähes joka kolmas kuskikokelas kompuroi kielitaitotestissä

Lähitaksi kiristää myös kielitaitovaatimuksiaan osana kuljettajakoeuudistustaan.

– Arvioimme aiempaa laajemmin myös kirjoitetun tekstin ymmärrystä, koska työohjeet tulevat kuljettajillemme kirjallisina ja niiden ymmärtäminen on entistäkin tärkeämpää, Tervalahti kertoo.

Lähitaksi sanoo hylkäävänsä noin 30 prosenttia kurssille hakeneista kuljettajista kielitestien perusteella.

Lähde: Lähitaksi

Lue myös: Helsingin Asema-aukiosta tuli villi länsi: Taksinkuljettajien riidat kärjistyneet jopa tappouhkauksiksi – "Ongelmia syntyy, koska kaikilla ei ole tilaa"

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen viat syynissä – lausunnot paljastavat ongelmatTaksinkuljettajan koulutus saattaa tulla taas pakolliseksi"Helsingin vanhin taksikuski" Tapio, 83, ei aja ylinopeutta ja välttelee pahamaineista taksitolppaa: "Minä en oikein ole siihen käsirysyyn uskaltanut lähteä"Plagiointia, hintasuhmurointia ja vääriä tarroja – taksiala avautuu harmaita hiuksia aiheuttavista "bernerläisistä" kuljettajistaTaksiyritys nostaa kuljettajiensa vaatimuksia – taustalla jopa hengenvaarallisia tilanteita: "Ohjaamme kuljettajat takaisin autokouluun"Taksialalla tuntuva kuljettajapula – lakimuutoksen jälkeisten viikkojen aikana kuljettajakokeen reputtanut kolmannes osallistujista
TaksitLiikenneturvallisuusKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Taksit
  • Eilen18:24
    MTV Uutisextra

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua

  • 17.10.19:25
    Politiikka

    Taksiala perussuomalaisten vaalimasta mittaripakosta – "Ei korjaisi ongelmia"

  • 17.10.14:28
    Lulu Ranne

    Ministeri Ranne MTV:lle: Perussuomalaisten ajama taksamittaripakko ei täysin välttämätön

  • 26.9.15:54
    Verot

    Verottaja haluaa Boltille ja Uberille taksamittarit

  • 6.7.09:59
    Liikenne

    Missä taksilain uudistus menee? Taksamittarit ja kilvet yhä kiistakapula