Tähän verrattuna länsimetro oli pientä – Pariisin metrolaajennus sai 12 miljardin lisälaskun, projekti ei valmistune 2024 olympialaisiin

Pariisissa metroverkoston laajentaminen muistuttaa kotoista pääkaupunkiseudun länsimetroa: kustannukset ovat karkaamassa käsistä eikä aikataulukaan näytä pitävän paikkaansa. Kustannusten mittakaava vain on pääkaupunkiseutumme oranssia junaa mittavampi.

Pariisin metroverkoston laajennus on yksi Euroopan suurimmista infrastruktuurihankkeista. Sen on laskettu maksavan 26,5 miljardia euroa mutta uusimmissa arvioissa hintalapuksi on tulossa 12 miljardia euroa alkuperäistä, vuonna 2013 tehtyä arviota suurempi summa eli 38,5 miljardia euroa. Lisähintaa olisi siis tulossa jopa 45 prosenttia alkuperäiseen hinta-arvioon verrattuna.

Uusi hinta-arvio perustuu ranskalaisen Cour des Comptes -oikeuden arvioon, jonka uutistoimisto Reuters on nähnyt.

– Oikeusistuin uskoo, että on välttämätöntä varoittaa Grand Paris Express -metroprojektin kustannusten merkittävästä ylittymisestä, oikeus kertoo raportissaan.

Oikeusistuin myös "epäilee vakavasti", että projekti ei valmistu suunnitelmien mukaisesti vuoden 2024 Pariisin olympialaisiin.

Tavoitteena 200 uutta metrokilometriä

Grand Paris Express -projekti hyväksyttiin vuonna 2010. uusien metrolinjojen on tarkoitus liittää esikaupungit paremmin yhteyksin Pariisin keskustaan. Suunnitelmissa on tehdä neljä uutta metrolinjaa. Metrot olisivat automatisoituja.

Kaiken kaikkiaan uutta metrolinjaa tulisi Parisiin alueella noin 200 kilometriä ja Pariisin metroverkosto kaksinkertaistuisi nykyisestä. Helsingin seudun metrolinjan pituus on nykyisin 35 kilometriä.

Oikeusistuimen mukaan metron alkuperäistä korkeampi hinta tarkoittaa, että kustannuksilla on "merkittävä" vaikutus julkisiin menoihin seuraavien viiden vuoden aikana. Presidentti Emmanuel Macron on ilmoittanut, että hän haluaa pitää Ranskan budjettivajeen alle EU:n salliman kolmen prosentin. Tämä tarkoittaa, että Ranska joutuu tinkimään muista infrahankkeista. 

Lue myös:

    Uusimmat