Kiinan metrokartat kasvavat ennätystahtia – rakennustöihin kuluu lähivuosina satoja miljardeja

Syvällä Shanghain alla Kiinan runsasväkisimmän suurkaupungin metroverkko venyy metri kerrallaan, kun rakennusmiehet asentavat massiivisia betonilaattoja valonheittimien valaiseman tunnelin seinämiin.

Maailman laajinta metroverkkoa ollaan kasvattamassa 35 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Tämä venyttää Shanghain metroverkoston 830 kilometrin mittaiseksi.

Uudet linjat pitää kaivaa niin syvälle, että kaivantoon mahtuisi 15-kerroksinen talo. Muuten ne eivät mahdu jo olemassa olevien tunnelien sekaan.

Urakka on jättimäinen, mutta vain osa vielä laajempaa metrorakentamisen buumia Kiinassa. Maassa rakennetaan metroverkostoja kiivaampaan tahtiin kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa, sanoo Maailman luonnonvarainstituutin liikenneasiantuntija Liu Daizong.

Vielä vuonna 2001 vain neljässä Manner-Kiinan kaupungissa liikennöi metro. Nyt sellainen löytyy noin 30 kaupungista ja noin tusina aluetta on saanut rakennusluvan metrolle.

Vuosien 2016 ja 2020 välisenä aikana Kiina saattaa käyttää metroliikenteen kehittämiseen yli 250 miljardia euroa, raportoi maan valtionmedia.

– Rakennustahti on todella huomattava, Daizong sanoo.

Metrolinjoista helpotusta jättiruuhkiin

Metroverkoston laajennus on välttämätöntä nopean kaupungistumisen takia. Liikenteen infrastruktuuri ei ole pysynyt kaupunkien kasvun perässä, ja suurkaupungeissa kärsitään massiivisista ruuhkista.

1950-luvulla vain 12 prosenttia kiinalaisista asui kaupungeissa. Sittemmin kaupunkilaisten osuus koko väestöstä on noussut 55 prosenttiin. Vuonna 2030 jo 70 prosenttia kiinalaisista eli noin miljardi ihmistä asuu ennusteiden mukaan kaupungeissa.

– Metroja on rakennettava nykyisten ja tulevien liikenteen ongelmien ratkaisemiseksi, sanoo liikennesuunnittelun professori Chen Xiaohong shanghailaisesta Tongjin yliopistosta.

– Emme voi odottaa, että maantiet menevät täysin tukkoon, ennen kuin alamme töihin.

Liikenneuudistus sitoo kaupunkeja miljoona-asuinalueiksi

Metroverkot ovat osa suurempaa liikenneuudistussuunnitelmaa. Kaupunkisuunnittelijoiden visioissa Kiinan metropolien metrolinjat yhdistyvät pienempien kaupunkien pikajunayhteyksiin synnyttäen kaupunkiblokkeja. Esimerkiksi noin 24 miljoonan asukkaan Shanghai ja sen lähialueet voisivat sulautua noin 50 miljoonan asukkaan kokonaisuudeksi.

Asuinalueiden sitominen raideyhteyksin kasvattaisi niiden taloutta lisäämällä työvoiman, rahoitusliikenteen ja resurssien liikkuvuutta.

Myös liikenneuudistuksen jätti-investoinnit tukevat Kiinan tavoitteita lisätä kotimaista kulutusta ja vähentää riippuvuutta ulkomaankaupasta, sanoo Tongjin yliopiston kestävän kehityksen asiantuntija Zhu Dajian.

– 10–20 vuodessa tämä polku osoittaa olleensa oikea. 

Lue myös:

    Uusimmat