Suurtutkimus: Digi-kavereiden määrässä huimat erot eri maissa

Ihmisten verkkokäyttäytymistä tutkineen maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan malesialaisilla internetin käyttäjillä on eniten sosiaalisia verkostoja internetissä, kun taas japanilaisilla ystäväverkostoja on vähiten. Tutkimuksessa havaittiin myös, että internetin medialähteet ovat valtaamassa alaa televisiolta, radiolta ja sanomalehdiltä. Tutkimusyhtiö TNS haastatteli tutkimukseen yhteensä 50 000 kuluttajaa 46 eri maasta.

BBC kertoo teknologiasivuillaan, että Malesiassa internetin käyttäjän ystäväverkostoon kuuluu keskimäärin 233 ystävää. Brasiliassa luku on 231 ja Norjassa 217. Japanilaisella netinkäyttäjällä on puolestaan keskimäärin vain 29 ystävää verkostossaan ja kiinalaisella verkonkäyttäjällä 68 ystävää. TNS arvelee, että ystäväkontaktien vähyys verkossa saattaa kuitenkin tarkoittaa syvällisempiä ystävyyssuhteita.

Malesialaiset ovat myös ajallisesti mitattuna yhteisöpalvelusivustojen ahkerimpia käyttäjiä. Malesialainen verkon käyttäjä viettää aikaansa yhteisöpalvelusivustoilla keskimäärin yhdeksän tuntia viikossa. Venäläisellä netin käyttäjällä vastaava luku on 8,1 tuntia viikossa ja turkkilaisella 7,7 tuntia viikossa.

Älypuhelimet kiihdyttävät sosiaalisten verkkojen käyttöä

Tutkimuksen mukaan kuluttajat käyttävät nykyään enemmän aikaa sosiaalisen median parissa kuin sähköpostien kirjoitteluun. Mobiiliverkkojen lisääntyminen on osaltaan kiihdyttänyt tätä kehitystä.

Vuoden kuluttua joka kolmannen yhdysvaltalaisen arvellaan käyttävän internetin sosiaalisia verkostojaan matkapuhelimiensa kautta, kun tietokoneen kautta näin tekisi jatkossa vain joka neljäs kuluttaja. Ruotsissa yli puolet vastaajista sanoi aikovansa tulevaisuudessa ylläpitää sosiaalisia verkostojaan puhelimen avulla. Ruotsissakin vain joka neljäs aikoo tulevaisuudessa käyttää verkostojensa ylläpitoon perinteistä tietokonetta.

Maissa, joissa digitaalisuus on uudempi ilmiö myös omaksutaan digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia muita nopeammin. Esimerkiksi kiinalaisista vastaajista neljä henkilöä viidestä sanoi kirjoittaneensa nettiin omaa blogiaan, kun Yhdysvalloissa vain 32 % vastaajista mainitsi kirjoittaneensa blogisivuille.

- Nopeasti kasvavilla markkina-alueilla verkon käyttäjät omaksuvat uusia kanavia paljon aktiivisemmin. Digitaalinen maailma muuttaa heidän elintapojaan, kehitystään ja kanssakäymistään, todetaan TNS-tutkimusyhtiöstä.

Lue myös:

    Uusimmat