Supercell: Suomesta on tehtävä houkuttelevampi paikka huippuosaajille – tukea koko perheelle

Suomesta pitäisi tehdä vielä houkuttelevampi paikka huippuosaajille, sanoo peliyhtiö Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen. Hänen kokemuksensa mukaan kyse ei ole pelkästään työluvista, vaikka esimerkiksi Virossa työlupaprosessi toimii nopeammin ja paremmin.

– Ei pelaajia kiinnosta, missä meidän pelimme on tehty. Heitä kiinnostaa, että peli on hyvä. Siitä tulee hyvä, jos mukana ovat maailman parhaat tekijät, Paananen sanoo.

Hänen mukaansa huippuosaajat ovat hieman kokeneempia eli vanhempia, joten usein myös puoliso ja mahdolliset lapset muuttavat mukana. Silloin Helsingin pitää tarjota Lontoota, Berliiniä, Tukholmaa tai San Franciscoa parempi elinympäristö. Paanasen mukaan sama "kohtalonkysymys" huippuosaajien houkuttelusta on kaikilla suomalaisilla teknologiayrityksillä.

– Saako puoliso töitä, jos ei puhu sanaakaan suomea? Pääsevätkö lapset päiväkotiin ja kouluun, jotka lähtökohtaisesti ovat englanniksi? Mitkä palvelut on saatavilla englanniksi? Paananen luettelee ratkaistavia kysymyksiä.

Hänen mukaansa esimerkiksi vakaa yhteiskunta, maailman paras peruskoulu ja suomalainen työkulttuuri ovat jo vahvuuksia.

– San Franciscosta muuttanut ihminen oli äimistynyt, että lapset voivat kävellä kouluun. Täällä 8-vuotias voi hypätä ratikkaan tai kävellä, mikä nostaa elämänlaatua, Paananen sanoo.

Supercellin suuren liikevaihdon ja tuloksen takana on hieman yli 200 työntekijää, eikä Paanasen mukaan työntekijämäärää ole tarkoitus merkittävästi kasvattaa. Yhtiön viime maaliskuussa julkaiseman uusimman menestyspelin Clash Royalen takana on 17 tekijän ryhmä. Heistä kymmenen on Suomen ulkopuolelta.

Kilpailu kiristyy

Supercellin tuloskuntoa mittaava käyttökate kasvoi viime vuonna ennätykselliseen 917 miljoonaan euroon edellisvuoden 848 miljoonasta. Yhtiön liikevaihto pysyi viime vuonna edellisvuoden tasolla 2,1 miljardissa eurossa.

Yhtiön viime vuonna julkaisema Clash Royale -peli nousi suosituimmaksi peliksi 131 maassa. Tärkeimmillä markkinoilla Yhdysvalloissa Clash Royale on ollut julkaisunsa jälkeen tuottoisin peli yhteensä 130 päivän ajan. Peli pysytteli maaliskuun julkaisun jälkeen tuottoisimpien pelien listan kärjessä, mutta putosi sieltä viime kesänä. Paananen sanoi tiedotustilaisuudessa olevansa todella tyytyväinen, että peli nousi syksyllä takaisin listan kärkeen. Siitä asti peli on pysytellyt listan kärjessä tai aivan sen tuntumassa.

Paananen korostaa kilpailun kiristymistä peliteollisuudessa. Hänen mukaansa viime vuonna markkinoille tuli 280 000 uutta peliä.

Kiinalainen Tencent osti viime kesänä japanilaiselta teleoperaattorilta SoftBankilta Supercellin enemmistöosuuden.

Supercellin uutuuspeliin tehtiin pikaisia parannuksia 2:50

Lue myös:

    Uusimmat