Vaarallisimpien tasoristeysten turvallisuus on jäänyt parantamatta tai ne ovat jääneet poistamatta, toteaa Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Arvioissaan yleensä pikemminkin varovainen Otkes puntaroi Raaseporin viime syksyn tasoristeysturmaa suorasukaisesti loppuraportissaan.
Kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat, kun juna ja armeijan maastokuorma-auto törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä viime lokakuun lopulla.
– Yllättävää turmassa oli ennemminkin se, että se tapahtui vasta nyt. Tuo tasoristeys on niin vaarallinen, sanoo raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö.
Otkes nosti torstaina erikseen esiin 72 kaikkein riskialtteinta tasoristeystä. Niissä rata ja tie risteävät siten, että juna tulee yhdestä suunnasta saapuvien autokuskien kannalta takaoikealta. Ainakin jokainen kuorma-autoa ajanut tietää, miten vaikeaa kuljettajan on nähdä, mitä on tulossa viistosti takaoikealta.
Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi myöntää, että Suomesta on jo poistettu "aika lailla" tasoristeyksiä, mutta se on tehty rataosan muiden parannusten yhteydessä. Liikennevirastolle ja Liikenteen turvallisuusvirastolle lähtevät terveiset: niiden pitää varmistaa, että tasoristeyksistä suljetaan ne vaarallisimmat.