Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomessa on yhä yli 70 Raaseporin turmapaikan kaltaista tasoristeystä

0:40Tällainen on Raaseporin kohtalokas tasoristeys
Julkaistu 07.06.2018 13:58

MTV UUTISET-STT

Vaarallisimpien tasoristeysten turvallisuus on jäänyt parantamatta tai ne ovat jääneet poistamatta, toteaa Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Arvioissaan yleensä pikemminkin varovainen Otkes puntaroi Raaseporin viime syksyn tasoristeysturmaa suorasukaisesti loppuraportissaan.

Kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat, kun juna ja armeijan maastokuorma-auto törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä viime lokakuun lopulla.

–  Yllättävää turmassa oli ennemminkin se, että se tapahtui vasta nyt. Tuo tasoristeys on niin vaarallinen, sanoo raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö.

Otkes nosti torstaina erikseen esiin 72 kaikkein riskialtteinta tasoristeystä. Niissä rata ja tie risteävät siten, että juna tulee yhdestä suunnasta saapuvien autokuskien kannalta takaoikealta. Ainakin jokainen kuorma-autoa ajanut tietää, miten vaikeaa kuljettajan on nähdä, mitä on tulossa viistosti takaoikealta.

LUE MYÖS:
Neljä kuolonuhria vaatineen Raaseporin tasoristeysturman onnettomuustutkinta valmis – tulokset julki tänään

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi myöntää, että Suomesta on jo poistettu "aika lailla" tasoristeyksiä, mutta se on tehty rataosan muiden parannusten yhteydessä. Liikennevirastolle ja Liikenteen turvallisuusvirastolle lähtevät terveiset: niiden pitää varmistaa, että tasoristeyksistä suljetaan ne vaarallisimmat.

–  Suomessa on heikompi tasoristeytysten turvallisuus kuin muissa Pohjoismaissa, Nurmi lisää.

Skogbyn tasoristeys on nyt suljettu, tosin vasta tilapäisesti.

Varusmiehet eivät olleet turvavöissä

Raaseporin tragedia antoi aihetta Otkesin suosituksille myös Puolustusvoimille. Armeijan tulisi kehittää harjoitustensa riskiarviointia niin, että kunkin harjoituksen todelliset riskit tunnistetaan ja nimetään.

–  Nyt harjoitusten vaarat arvioidaan mekanistisesti riskityypeittäin, esimerkiksi 'maa- tai meriliikenneonnettomuus'. Esiin pitäisi saada armeijan harjoituksen yksilölliset riskit.

Esimerkiksi lokakuun harjoituksessa Skogbyn tasoristeyksen ja valtatie 25:n ylittämistä ei tunnistettu ja nimetty riskiksi.

LUE MYÖS:
Onnettomuustutkintakeskus: Raaseporin turnaristeys suljettava ja korjattava

Puolustusvoimien tulee Otkesin mukaan lisäksi tehostaa turvavöiden käytön valvontaa sekä kehittää turvavöitä niin, että niitä on helpompi käyttää.

–  Maastokuorma-auton kuormatilaistuimien turvavöiden käyttö on hyvin hankalaa taisteluvarustuksessa. Ne jäävät siksi helposti käyttämättä.

Skogbyssä henkilövahingot olivat merkittäviä osittain siksi, että kuorma-auton varusmiehet eivät käyttäneet turvavöitä.

Törmäyksen voimasta kertoo se, että autossa olleista uhreista yksi lensi yli sadan metrin päähän yhteenajopaikasta.

Vastuu jäämässä autoa ajaneen harteille

Onnettomuustutkintakeskus ei ota Skogbyn loppuraportissa kantaa syyllisyyteen.

–  Lain mukaan me tutkimme onnettomuuksia vain turvallisuuden parantamiseksi, Nurmi painottaa.

Poliisi epäilee kuorma-autoa kuljettanutta varusmiestä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta vammantuottamuksesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta. Oikeuslääkäri ei löytänyt yhteyttä kolarin ja junassa sattuneen kuolemantapauksen välillä. Kiskobussissa henkensä menettänyt kuoli sairauskohtaukseen.

Tapauksen tutkinnanjohtaja, komisario Ilkka Kantola kertoi, että tutkinnassa ei ole noussut esille muita rikosepäilyjä.

–  Tutkinnassa on tehty yhteistyötä muun muassa Puolustusvoimien oikeudellisen yksikön kanssa. Yhteistyössä on käyty läpi Puolustusvoimien määräykset, ohjeet, marssisuunnitelma ynnä muuta sellaista. Niiden noudattamatta jättämisestä ei ole saatu viitteitä.

Syyttäjä tekee aikanaan päätöksen siitä, nostetaanko rikoksista epäillylle varusmiehelle syytteitä.

Lisää aiheesta:

"Katsoin oikealle, mutta en nähnyt mitään, sitten jysähti" – varusmiehen traaginen kuvaus Raaseporin tasoristeysturmastaRaaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Neljä kuolonuhria vaatineen Raaseporin tasoristeysturman onnettomuustutkinta valmis – tulokset julki tänäänPoliisilla uusi silminnäkijähavainto Raaseporin turmasta – kuljettajaa ei vieläkään kuultuRaaseporin turma oli karu esimerkki tasoristeysturvallisuudesta: Uuden paremman ja halvemman tekniikan hankintaa ei ole nähty tärkeäksiTämä Raaseporin turmasta tiedetään: Tasoristeys on vartioimaton eivätkä junat kulje osuudella lujaa – tutkinnalla yksi keskeinen kysymys turman syystä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • Eilen19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin