Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteillä oli viime vuonna yhteensä seitsemän vaaratilannetta. Niistä yksi aiheutui lennonjohtajan ja kuusi ohjaamomiehistön toiminnasta, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Trafi kertoo, että ongelmia lentokenttien kiitoteillä esiintyy samassa suhteessa kuin ilmailun yleinen turvallisuus kussakin maassa on. Suomessa ilmailun yleinen turvallisuus on korkealla tasolla, ja esimerkiksi Finnair kuuluu maailman turvallisimpiin lentoyhtiöihin.
– Maailmanlaajuisesti kiitotieturvallisuuteen liittyvät tapahtumat olivat ilmailussa suurin onnettomuuskategoria vuonna 2016, ja ovat sitä varmasti edelleen, sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Suomessa asia nousi tällä viikolla esiin, kun Helsinki-Vantaalla tapahtui peräjälkeen kaksi vaaratilannetta. Tiistaina Riikaan matkalla ollut matkustajakone sai lennonjohdolta lähtöluvan, vaikka samaan aikaan alueella oli työkoneita. Keskiviikkona liikesuihkukone rullasi ilman lupaa kiitotielle luvan saaneen matkustajakoneen lähestyessä.
Hentun mukaan oleellista keskiviikon vaaratilanteessa oli, että suojajärjestelmä toimi. Lennonjohtaja havaitsi tilanteen ja reagoi siihen oikein.
Hänen mukaansa Helsingissä lennonjohdon aiheuttamien vaaratilanteiden määrä on pysynyt tasaisen pienenä viime vuosina, mutta suojatekijöitä on edelleen haettava. Lentokoneiden miehistön aiheuttamat poikkeavat tilanteet ovat yleisempiä kuin lennonjohdon virheet.
Viime vuonna poikkeavia tilanteita Helsinki-Vantaan kiitoteillä oli yhteensä seitsemän, joista yksi aiheutui lennonjohtajan ja kuusi ohjaamomiehistön toiminnasta.
