Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turun lentokentällä tapahtui syksyllä 2017 vaaratilanne, joka sai viranomaiset reagoimaan – "Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi"

0:31Vaaratilanteet Suomen lentoliikenteessä ovat harvinaisia – Vakavin tilanne koettiin Turussa, kun koneen nopeus ei pienentynyt odotetustiKuvat: Onnettomuustutkintakeskus (Otkes)
Julkaistu 24.05.2019 17:30
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Matkustajaliikenteessä yksi viime aikojen vakavimmista ilmailualan vaaratilanteista koettiin vuoden 2017 syksyllä, kun Tukholmasta Turkuun matkalla olleen koneen nopeus ei pienentynyt odotetusti. 

– Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Laskeutuessaan kone lähti loivasti sivuluisuun oikea kylki edellä ja osui kiitotien oikealla reunalla olleisiin kiitotien reunavaloihin. Koneessa oli 88 matkustajaa ja neljän miehistön jäsentä.

Otkes julkaisi tapahtumasta laajan selosteen, jossa tapauksen taustoihin ja syihin pureudutaan tarkoin.

Traficomin ilmailujohtajan Pekka Henttu sanoi MTV Uutisille tammikuussa, että kiitotieonnettomuudet ovat merkittävät lentoturvallisuuden uhkatekijä kaikkialla maailmassa, myös Suomessa ja Euroopassa.

Hentun mukaan lentoliikenteen voimakas kasvu niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa voi olla yksi syy raportoitujen tapausten määrän kasvuun.

Raportit paljastavat ongelmia

Hentun mukaan riskitekijöiden pienentämiseksi Euroopassa on laadittu toimenpideohjelma, joka koskee niin lentoyhtiöitä ja lentäjien kuin lentoasemia, niiden työntekijöitä ja lennonjohtoa.

– Raporttien perusteella voidaan sanoa, että kiitotieturvallisuuden kehityssuunta ei ole vielä hyvä, Henttu sanoi.

Vaaratilanteet ovat kuitenkin Suomen lentoliikenteessä harvinaisia. Viime vuonna Otkesin tutkintaan päätyneitä vaaratilanteita oli kolme. 

– Suomen tilanne on hyvä, mutta se tarkoittaa myös sitä, että meidän pitää katsoa eteenpäin, sanoo Otkesin tutkija Aaltonen.

– Kun tutkimme vaaratilanteita, toivomme, että ne myös ehkäisevät jossakin toisessa tilanteessa onnettomuuden.

Tällä viikolla kaksi tilannetta

Pienempiä onnettomuuden vaaroja uutisoidaan kuitenkin melko usein. Esimerkiksi tiistaina MTV Uutiset kertoi Helsinki-Vantaalla olleesta suuren ilmaonnettomuuden vaarasta.


Kentällä nostettiin valmiustasoa Kyprokselta tulevan Jet Time -koneen varalta. Lopulta kone kuitenkin laskeutui aikataulussa ilman ongelmia.

Keskiviikkona pelastuslaitos sai ilmoituksen keskisuuren ilmaliikenneonnettomuuden vaarasta Kuopion lentoasemalla, kun laskeutumassa olleeseen Hornet-hävittäjään tuli paineistusongelma. Kone laskeutui lopulta turvallisesti.

Tällä viikolla tapahtuneet vaaratilanteet olivat niin lieviä, että Otkes ei ryhdy tutkimaan niitä.

Otkes tutkii muutamaa tapausta

Tällä hetkellä Otkes tutkii muutamaa matkustajaliikenteessä tapahtunutta vaaratilannetta.

Yhdessä tapauksessa Helsinki-Vantaalle laskeutui kone varatulle kiitotielle, mutta varsinaista yhteentörmäysvaaraa ei kuitenkaan ollut. 

Toisessa tapauksessa pieni matkustajakone ajautui Savonlinnassa laskeutuessaan kiitotien ulkopuolelle. Kone vaurioitui sen verran pahasti, että tapausta käsitellään lento-onnettomuutena. Koneessa ei ollut matkustajia.

Lue myös: Turun lentokentällä suuronnettomuuden vaara – kone joutui laskeutuessa sivuluisuun, pyörähti ympäri ja lähetti hätämerkin

Lisää aiheesta:

Otkesin selvitys valmis: Nämä tekijät aiheuttivat matkustajakoneen vaaratilanteen Helsinki-VantaallaSuomessa on vuoden sisällä sattunut neljä vakavaa vaaratilannetta kiitotiellä: "Minusta se on paljon" – lennonjohto joutuu käskemään koneen takaisin ylös joka kuukausiVaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Otkes tutkii myös Savonlinnan kiitotien olosuhteita – "Suomessa täytyy pystyä turvallisesti talviolosuhteissa liikennöimään"Helsinki-Vantaan kiitoradoilla viime vuonna seitsemän vaaratilannetta – lennonjohdon virheet harvinaisiaKiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009
LentokoneetLiikenneMatkailuHelsinki-VantaaTurkuPelastuslaitosLento-onnettomuudetLentoyhtiötLentokentätIlmailualaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • ma20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 23.10.08:24
    Ukrainan sota

    Tällainen oli Ukrainan hävittäjätilanne ennen sotaa: "Vanhoja venäläisiä"