Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009

Suomalaiskoneet ovat olleet mukana neljässä vakavassa vaaratilanteessa kiitotiellä runsaan vuosikymmenen aikana.
Suomalaiskoneet ovat olleet mukana neljässä vakavassa vaaratilanteessa kiitotiellä runsaan vuosikymmenen aikana. Lehtikuva
Julkaistu 31.10.2016 20:33

MTV UUTISET - STT

Lentoaseman kiitotiellä sattuvat vakavat vaaratilanteet ovat Suomessa harvinaisia.

Viime perjantaiaamuna sellainen tapahtui Helsinki-Vantaalla, kun Manchesteriin matkalla ollut Finnairin rullaava kone oli saanut lennonjohdolta luvan ylittää kiitotien, johon oli samaan aikaan laskeutumassa Tukholmasta lähtenyt SAS:n kone. Finnairin lentäjät havaitsivat lähestyvän koneen eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoi maanantaina tutkivansa tapauksen. Johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan tilanne oli hyvin vaarallinen.

– Jos sää olisi ollut huono, olisi voinut olla, että kone olisi rullannut laskeutuvan koneen eteen, kun se oli saanut lennonjohdolta luvankin, Nurmi sanoi.  

Finnairista ei kommentoitu STT:lle lennonjohdon toimintaa tilanteessa. Yhtiön mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist sanoi, että kone pääsi lähtemään kohti määränpäätään aikataulun mukaisesti. 

Nurmi ei sanonut suoraan, kenen virheestä vaaratilanne aiheutui. Hänen mukaansa se yksinkertaistaisi asiaa liikaa. 

– Nyt me katsomme, miten työkäytännöt ja -ohjeet vastaavat toisiaan ja pureudumme siihen. Jos rajoitutaan liikaa siihen, että ”tuo teki virheen” -silloin ruvetaan syyttämään ja tyydytään tähän, ja silloin toimintaa ei saada parannettua. 

Tutkinta kestänee puolesta vuodesta vuoteen. Tutkinta alkoi jo viikonloppuna, jolloin kaikki tallenteet otettiin talteen.

Edellisestä vaaratilanteesta vuosia

Suomalaiskoneet ovat olleet mukana neljässä vakavassa vaaratilanteessa kiitotiellä runsaan vuosikymmenen aikana. Viimeisin läheltä piti -tilanne tapahtui vuonna 2009, kun Ilmavoimien hävittäjä rullasi kiitotielle ilman lennonjohtoselvitystä. Matkustajakone keskeytti laskeutumisen ja teki ylösvedon, kun havaitsi hävittäjän kiitotiellä. 

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan Helsinki-Vantaan perjantain tilanne kuuluu alustavasti samaan "kiitotiepoikkeama"-kategoriaan, mutta määrittely varmistuu Otkesin selvityksessä. Termillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ilma-alus, ajoneuvo tai henkilö on kiitotiellä tai sen suoja-alueella virheellisesti tai luvatta. 

Ilmailuturvallisuuteen erikoistunut Trafin johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen totesi, että Trafi arvioi omassa toiminnassaan kiitotiepoikkeamat yhdeksi keskeisimmäksi riskiksi lentoturvallisuudelle.

Laskeutumislupa annettiin

SAS:n mukaan perjantain vaaratilanteeseen joutunutta lentoa operoi alihankkijayhtiö Cityjet. SAS:n Ruotsin mediasuhteista vastaava Fredrik Henriksson kertoi STT:lle, että koneelle oli annettu laskeutumislupa. SAS:lla tai Cityjetillä ei ollut maanantai-iltana vaaratilanteesta muuta tietoa kuin mitä he olivat lukeneet Suomen mediasta. 

Finavia kertoi maanantaina aloittaneensa sisäisen selvityksen vaaratilanteesta. Yhtiön tiedotteen mukaan viranomaisille raportoitiin lentokentällä sattuneesta poikkeamatilanteesta välittömästi. Samalla käynnistettiin turvallisuudenhallinnan mukainen selvitys.

Viestintäjohtaja Mikko Saariaho ei halunnut kertoa keskeneräisestä tutkinnasta eikä ottaa kantaa siihen, tapahtuiko lennonjohdossa virhe.  

Lisää aiheesta:

Suomessa on vuoden sisällä sattunut neljä vakavaa vaaratilannetta kiitotiellä: "Minusta se on paljon" – lennonjohto joutuu käskemään koneen takaisin ylös joka kuukausiHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Kaksi vakavaa vaaratilannetta Helsinki-Vantaalla vuorokauden sisään: Kone väisti täpärästi kahta traktoria ja lumilinkoaOtkes: Yksityiskone rullasi Helsinki-Vantaan kiitotielle ilman lupaa – Finnairin koneella oli lupa laskeutuaVakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla – Lentokone sai lähtöluvan, vaikka kiitotie oli varattu
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan

  • Eilen21:47
    Kadonneet

    Poliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8

  • Eilen21:02
    Liikenneonnettomuudet

    Kolarissa loukkaantunut jalankulkija sairaalaan Espoossa

  • Eilen20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • Eilen20:28
    Sää

    Eurooppaan luvassa intiaanikesä