Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"

1:12Helsinki-Vantaan lentokentällä järeät kalustot lumimassoja vastaanKatso video: Helsinki-Vantaan lentokentällä on järeät kalustot lumimassoja vastaan
Julkaistu 19.01.2019 15:26
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Helsinki-Vantaalla sattui eilen illalla vaaratilanne, kun matkustajalentokone laskeutui varatulle kiitotielle viiden jälkeen iltapäivällä. Osallisena ollut Norwegianin kone ei ollut reagoinut lennonjohdon käskyihin vetää kone ylös ja keskeyttää laskeutuminen.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan kiitoteillä tapahtuvat vaaratilanteet ovat aina merkittäviä.

– Tässä tapauksessa kiitotie on ollut varattuna. Lennonjohto on antanut jäljempänä tulleelle koneelle ylösvetokäskyn, johon ei sitten ole reagoitu. Tämä on merkittävä tapaus, sillä ilmailussa pitää aina toimia juuri niin kuin lennonjohto käskee, hän toteaa.

Vaaratilanteen jälkimainingeissa kommentteja on kuultu sekä lennonjohdosta vastaavalta ANS Finlandilta että onnettomuustutkintakeskukselta. Moitteita on annettu esimerkiksi lennonjohdon hitaasta reagoimisesta vaaratilanteen ilmoittamisessa.

ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojuksen mukaan tapahtuneesta ilmoitettiin onnettomuustutkintakeskukselle oikeaoppisesti ja ajoissa.

– Meillä on lokitieto, että kello 18:07 on onnettomuustutkintakeskukselle lähtenyt tekstiviesti, jolla ilmoitettiin tapahtuneesta, Luojus kertoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen Nurmi on asiasta eri mieltä.

– Sovitun menettelyn mukaan ilmoituksen tulee tulla päivystäjällemme puhelinsoitolla, mutta tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut. Niitä sovittuja menettelytapoja, joihin heillä on lakisääteinen velvollisuus, ei ole tässä tapauksessa noudatettu.

Lue myös: Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä – matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle

Yhteyksissä ei ollut vikaa

Nurmi kertoo, että tapahtuneesta on aloitettu alustava tutkinta. Ongelmana tutkinnassa on vaaratilanteen viivästynyt ilmoittaminen, jonka vuoksi ensin laskeutunut turkkilaisen lentoyhtiön kone ehti lähteä jo pois Suomesta takaisin Istanbuliin.

Käytettävissä on siis vain Norwegianin koneen ohjaamoäänitallenne.

– Äänitallenne on hallussamme ja valmistelemme nyt sen purkamista. Tapahtuman osallisten kuulemiset on aloitettu jo eilen ja niitä jatketaan vielä tänään iltaan saakka. Itse tutkintapäätös tehdään ensi viikolla, Nurmi kertoo.

Vielä ei ole tiedossa, miksi norjalaiskoneen lentäjät päättivät olla reagoimatta lennonjohdon ylösvetokäskyihin, mutta Luojus vakuuttaa, ettei vika ollut esimerkiksi yhteyksissä. 

– Lennonjohto on antanut koneelle ainakin kaksi ylösvetokäskyä, eikä heillä ole ollut yhteysongelmia.

Lentokoneille annetut ylösvetokäskyt eivät itsessään ole harvinaisia, sillä Helsinki-Vantaallakin niitä annetaan viikoittain.

– Käskyn noudattamatta jättäminen taas on erittäin harvinaista, Luojus toteaa.

Turkkilaisen koneen ohjaamossa epäselvyyksiä

Luojus kertoo, että vaaratilanne sattui, kun Turkish Airlinesin kone ei syystä tai toisesta liikkunut kiitotieltä ajoissa pois.

– On olemassa yksiselitteinen määräys, että kiitotieltä poistutaan niin nopeasti, kuin se on turvallisesti mahdollista. Ilmeisesti koneessa on ollut joku epätietoisuus siitä, että ovatko he enää kiitotiellä tai ei ole tiedetty minne seuraavaksi pitäisi mennä. Jotain kummallista on ohjaamossa tapahtunut, hän toteaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen Nurmen mukaan tapauksessa ei ole oleellista, kuinka monta metriä lentokoneiden väliin jäi tai oliko kyseessä todellakin läheltä-piti-tilanne. 

– On olemassa selkeät pelisäännöt, miten nämä asiat menevät. Jos aletaan selittelemään tapahtunutta, saatetaan samalla vaarantaa tilanteesta opiksi ottaminen ja tulevaisuudessa mahdollisten samakaltaisten onnettomuuksien välttäminen.

Lisää aiheesta:

Suomessa on vuoden sisällä sattunut neljä vakavaa vaaratilannetta kiitotiellä: "Minusta se on paljon" – lennonjohto joutuu käskemään koneen takaisin ylös joka kuukausiVaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Kaksi vakavaa vaaratilannetta Helsinki-Vantaalla vuorokauden sisään: Kone väisti täpärästi kahta traktoria ja lumilinkoaVakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla – Lentokone sai lähtöluvan, vaikka kiitotie oli varattuOnnettomuustutkijat aikovat kuunnella Helsinki-Vantaan tallenteita torstaina Kiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009
Helsinki-VantaaLentokoneetLentoyhtiötIlmailualaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki-Vantaa
  • 16.10.18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • 12.10.20:20
    Raha

    Miehen matkalaukusta löytyi väärennetty setelipinkka poikineen – kummallinen musiikkivideoselitys ei mennyt läpi oikeudessa

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 10.9.17:50
    Ukrainan sota

    Suomalaismatkustajat eivät Puolan tilannetta hätkähtäneet, mutta tulevaisuus jännittää: "Riippuu, mitä Venäjä päättää tehdä"

  • 31.8.18:43
    Lentäminen

    Helsinki-Vantaan peruskorjattu kiitotie otetaan huomenna käyttöön