Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla tapahtui vakava vaaratilanne maaliskuussa 2018, kun ruotsalainen liikelentokone laskeutui kiitotielle, jolla oli kolme kunnossapitoajoneuvoa. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) tuore tutkintaraportti valottaa tapahtumia, jotka johtivat tilanteeseen.
Otkes löysi raportissaan parannettavaa lennonjohdon kertauskoulutuksesta, lentoasemien 1980-luvulta peräisin olevista viestintä- ja lennonvarmistusjärjestelmistä ja ruotsalaiskoneen miehistön viestinnästä.
Koneen kyydissä oli kuusi ihmistä
Vaaratilanne tapahtui 22. maaliskuuta 2018 aamukahdeksan aikoihin, kun ruotsalaisen Jonair AB -yhtiön Piper PA-31-350 -tyyppinen lentokone oli tulossa Ruotsin Skellefteån lentoasemalta Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle. Lentokoneessa oli kahden hengen miehistö ja neljä matkustajaa.
Lue myös: Vakava vaaratilanne Kruunupyyssä: Lentokone laskeutui luvatta harjakoneen viereen
Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla satoi tuona aamuna lunta, joten kiitotietä oli puhdistamassa lumesta kaksi harjapuhallinajoneuvoa ja yksi kitkanmittauslaitetta vetävä jarruajoneuvo.
Lennonjohto varoitti tuolloin lentokenttää lähestyvää ruotsalaiskonetta, että se saattaisi joutua odottamaan laskeutumista kunnossapitotöiden takia.
Lumituiskussa lentokoneessa ilmeni jäätämistä, joten lennon miehistö ilmoitti, ettei odottaminen välttämättä onnistuisi.
Lennonjohto käski tehdä ylösvedon, kone laskeutui silti
Otkesin raportista selviää, että tämän jälkeen viestintä lennonjohdon ja ruotsalaiskoneen miehistön välillä alkoi takkuilla.
Lennonjohto ja koneen miehistö eivät kunnolla kuulleet toisiaan, koska radiolähetykset menivät päällekkäin ja lennonjohdon kaiuttimista kuului samaan aikaan voimakkaasti yhden kunnossapitokoneen kuljettajan puhe.
Lennonjohto ei saanut selvää ruotsalaiskoneen miehistön viesteistä ja käski heitä tekemään ylösvedon. Kone ei kuitenkaan kuitannut sitä, vaan tiedusteli kiitotievalojen päällä olosta.
Ruotsalaiskoneen päällikkö kuitenkin arvioi laskeutumisen olevan välttämätöntä jäätämisen takia ja kone ilmoitti lennonjohdolle tulevansa laskuun, jos kiitotie olisi vapaa. Myöhemmin koneen päällikkö kertoi, että hän mielsi koneen saaneen laskuluvan.

