Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla – eroa EU:n keski-ikään lähes kolme vuotta

Suomessa autojen keski-ikä jatkaa nousuaan.
Suomessa autojen keski-ikä jatkaa nousuaan. Lehtikuva
Julkaistu 20.02.2015 21:18
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Suomessa ajetaan lähes kolme vuotta vanhemmilla autoilla kuin EU-maissa keskimäärin. Autokannan kasvu on lähes pysähtynyt.

Suomessa ajetaan muihin EU-maihin verrattuna vanhoilla autoilla, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Autokannan keski-ikä on EU-alueella 8,5 vuotta, mutta Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä oli vuoden 2014 lopussa 11,4 vuotta.

Tällä hetkellä autokannan kasvu on lähes pysähtynyt.

– Uusien autojen kauppa on käynyt aiempaa heikommin taantumavuosien aikana, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo MTV Uutisille.

– Autokantaan on tullut viimeisen viiden tai kuuden vuoden aikana vuosittain 20 000–30 000 autoa vähemmän kuin sitä edeltävinä vuosina 2000 luvun alussa.

Taantuma on vaikuttanut myös muihin Euroopan unionin maihin, mutta autokannan kasvu on lähes pysähtynyt juuri Suomessa.

Kallio selittää asiaa verotuksella. Euroopassa on maita, joissa auton hankintaa ei veroteta lainkaan, ja monissa maissa hankintaa verotetaan merkittävästi vähemmän kuin Suomessa.

– Tanska on ainoa EU-maa, jossa on kireämpi auton hankinnan verotus kuin Suomessa. Korkea auton hankintavero toimii kuluttajalle kannustimena pitää ja korjata vanhaa autoa pidempään.

Vaikutuksia liikenneturvallisuuteen

Autojen korkealla keski-iällä on vaikutuksensa liikenneturvallisuuteen. Autojen turvavarusteet ovat kehittyneet paljon viime vuosina.

– Olisi liikenneturvallisuuden kannalta toivottavaa, että uusia autoja saataisiin autokantaan vähän nopeammin kuin nykyisin saadaan.

Vaikka autokannan kasvun pysähtymisellä voisi ajatella olevan lähinnä positiivisia vaikutuksia ympäristöön, asia ei ole niin yksiselitteinen. Vanhojen autojen päästöt ovat usein uusia korkeammat.

– Suomi on asettanut itselleen tietyt päästötavoitteet ja kun autokanta on vanhaa ja uudistumistahti hidas, tavoitteisiin pääseminen muodostuu aika vaikeaksi, Kallio selittää ja painottaa kierrätyksen toimivuutta.

– Suomessa vanhat autot saadaan kierrätettyä tai hyötykäytettyä 95 prosenttisesti.

Kallio pohtii, että taloudellisen tilanteen parantumisen lisäksi autokannan uusiutumiseen voisi vaikuttaa verotuksen muuttaminen.

– Viimeaikoinahan on ollut esillä painopisteen siirto auton hankinnan verotuksesta käytön tai omistamisen verotukseen.

Kotimaa
Toimittajan kuva
Juulia Jaulimo
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Uusien autojen keskihinta räjähti – yksi oleellinen seikka on vaikuttanutSuomessa ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan – täältä löytyvät kaikkein iäkkäimmät kiesitAutoala: Näin toimimalla ”kaikilla olisi mahdollisuus vaihtaa uudempaan autoon”Henkilöautojen määrä on kasvanut väkilukua nopeammin 2010-luvulla – "Tavoite on saada liikenne päästöttömäksi, ei poistaa liikennettä""Suomi kaasuttaa ilmastomoponsa kohti rotkoa" – onko käytettyjen autojen tuonti riistäytymässä jo käsistä?Suomeen ei ole koskaan tuotu niin paljon käytettyjä autoja kuin viime vuonna – vaikutusta myös uusien autojen myyntiin?

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 07:51
    Konflikti

    Venäläinen palvelu varasti MTV:n menestyssarjan ja muokkasi sisältöä härskisti

  • 06:21
    Rasismi

    Orpo rasismikohusta: Ei tarvetta opposition vaatimalle tiedonannolle

  • 05:48
    Katujengit

    Pitäisikö rikolliset ongelmanuoret sulkea laitoksiin? Nyt puhuu rikosoikeuden professori

  • Eilen20:32
    Politiikka

    Valtonen silmienvääntelykohusta: Ylin valtionjohto käynyt keskustelua ystävämaiden kanssa

  • Eilen20:11
    Sää

    Meteorologi paljastaa joulun lumitilanteen – miten käy Etelä-Suomen?