Suomessa ajetaan vanhoilla autoilla – eroa EU:n keski-ikään lähes kolme vuotta

Suomessa ajetaan lähes kolme vuotta vanhemmilla autoilla kuin EU-maissa keskimäärin. Autokannan kasvu on lähes pysähtynyt.

Suomessa ajetaan muihin EU-maihin verrattuna vanhoilla autoilla, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Autokannan keski-ikä on EU-alueella 8,5 vuotta, mutta Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä oli vuoden 2014 lopussa 11,4 vuotta.

Tällä hetkellä autokannan kasvu on lähes pysähtynyt.

– Uusien autojen kauppa on käynyt aiempaa heikommin taantumavuosien aikana, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo MTV Uutisille.

– Autokantaan on tullut viimeisen viiden tai kuuden vuoden aikana vuosittain 20 000–30 000 autoa vähemmän kuin sitä edeltävinä vuosina 2000 luvun alussa.

Taantuma on vaikuttanut myös muihin Euroopan unionin maihin, mutta autokannan kasvu on lähes pysähtynyt juuri Suomessa.

Kallio selittää asiaa verotuksella. Euroopassa on maita, joissa auton hankintaa ei veroteta lainkaan, ja monissa maissa hankintaa verotetaan merkittävästi vähemmän kuin Suomessa.

– Tanska on ainoa EU-maa, jossa on kireämpi auton hankinnan verotus kuin Suomessa. Korkea auton hankintavero toimii kuluttajalle kannustimena pitää ja korjata vanhaa autoa pidempään.

Vaikutuksia liikenneturvallisuuteen

Autojen korkealla keski-iällä on vaikutuksensa liikenneturvallisuuteen. Autojen turvavarusteet ovat kehittyneet paljon viime vuosina.

– Olisi liikenneturvallisuuden kannalta toivottavaa, että uusia autoja saataisiin autokantaan vähän nopeammin kuin nykyisin saadaan.

Vaikka autokannan kasvun pysähtymisellä voisi ajatella olevan lähinnä positiivisia vaikutuksia ympäristöön, asia ei ole niin yksiselitteinen. Vanhojen autojen päästöt ovat usein uusia korkeammat.

– Suomi on asettanut itselleen tietyt päästötavoitteet ja kun autokanta on vanhaa ja uudistumistahti hidas, tavoitteisiin pääseminen muodostuu aika vaikeaksi, Kallio selittää ja painottaa kierrätyksen toimivuutta.

– Suomessa vanhat autot saadaan kierrätettyä tai hyötykäytettyä 95 prosenttisesti.

Kallio pohtii, että taloudellisen tilanteen parantumisen lisäksi autokannan uusiutumiseen voisi vaikuttaa verotuksen muuttaminen.

– Viimeaikoinahan on ollut esillä painopisteen siirto auton hankinnan verotuksesta käytön tai omistamisen verotukseen.

Lue myös:

    Uusimmat