Autotuojat ja -teollisuus ry:n mielestä käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti. Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa, mikä on on enemmän kuin kertaakaan aiemmin.
Suomeen tuotiin viime vuonna yli 20 000 käytettyä autoa pelkästään Ruotsista. Entisestä tuontiykkösestä Saksasta tuotiin Suomeen reilut 11 000 autoa.
Viime vuonna Suomeen tuodut käytetyt autot olivat keski-iältään yli kahdeksan vuotta vanhoja, ja lähes 60 prosenttia niistä oli dieselkäyttöisiä. Eniten tuotiin katumaastureita ja niin sanottuja edustusautoja eli isoja henkilöautoja.
Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Autotuojat ja -teollisuus ry on laskenut, että Suomi menetti viime vuoden tuontiautojen myötä arvonlisäveroja noin 100 miljoonan euron edestä.
Uusien autojen myynnistä ja maahantuonnista elantonsa saavien keskuudessa tämä herättää huolta.
– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, toteaa Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa. Sen sijaan autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin vain alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.
– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, Kallio sanoo.