Suomen Volvolla hurja tavoite lähivuosille – vyöryvän muutoksen uusin tulokas kiihtyy nollasta sataan alle 5 sekunnissa

Suomen Volvon tavoitteena on, että neljän vuoden kuluttua yli puolet sen myymistä autoista on täyssähköjä. Merkin uusin täyssähköauto on saapunut Suomeen ensivisiitille.

Volvon täyssähköautoja on tämän vuoden mittaan ensirekisteröity Suomessa kaikkiaan 348 kappaletta. Menekki on ollut XC40-täyssähkömallin harteilla. Uusia sähkömalleja on kuitenkin tulossa lisää, niistä tuoreimpana ensivisiitille Suomeen saapunut C40 Recharge.

Volvon tavoitteena on, että vuonna 2025 jo puolet merkin globaalista myynnistä olisi täyssähköautoja. Suomessa tavoite on tätäkin kovempi.

– Vuoteen 2025 mennessä meidän myynnistämme yli 60 prosenttia on täyssähköautoja, kertoo Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen.

Jokinen sanoo, että vielä vuosi sitten hän olisi pitänyt tavoitetta hurjana, mutta nyt hän kuvaa sitä realistiseksi. Sähköistymisen tahti on yllättänyt kaikki. Esimerkiksi Volvon XC40:n Suomen-myynnistä jo neljännes on täyssähköautoja.

– Vuosina 2022–2023 täyssähköautoja tulee vyörymällä, sanoo Jokinen ja muistuttaa, että vuonna 2030 Volvo aikoo valmistaa ainoastaan täyssähköisiä autoja.

Autoedun porkkana lisää kysyntää

Suomen Volvon myynnistä noin kolmasosa on työsuhde- tai yritysautoja. Valtiovalta on alentanut sähköistettyjen autojen autoedun verotusarvoa, mikä Jokisen mukaan näkyy niiden kysynnässä.

– Isoissa yrityksissä autopolitiikan uudistaminen voi käydä hitaasti. Se on niitä harvoja asioita, jotka jarruttavat kehitystä. Yrityksillä on paljon miettimistä autopolitiikassa, esimerkiksi, onko päästö- tai hintarajoilla enää merkitystä.

C40 vain täyssähkönä

Volvon uusin täyssähköauto C40 Recharge on saapunut Suomeen ensivisiitille. Sen tuotanto käynnistyy Belgian Gentissä syksyn mittaan, ja Suomessa ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille vielä tämän vuoden aikana.

Siinä missä XC40 on alun perin suunniteltu polttomoottoriautoksi, on C40 vain ja ainoastaan täyssähköauto. Sitä voisi kuvailla XC40:n coupéversioksi: auto on etupellin pokkauksia lukuun ottamatta A-pilariin asti koriltaan hyvin samanlainen kuin XC40, mutta takana kattolinja laskeutuu jyrkästi alas.

C40 on seitsemän senttiä XC40:ää matalampi, mutta maavaraa on yhtä paljon, vähän päälle 17 senttiä. Keulassa on uutta ilmettä, ja ajovalot on toteutettu pikseliteknologialla.

Voimalinja on sama kuin XC40-täyssähkömallissa. C40:ssä on kaksi 150 kilowatin sähkömoottoria, joista toinen on etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Ajoakun kapasiteetti on 78 kilowattituntia, ja pikalatauksella sen saa 80-prosenttisesti täyteen noin 40 minuutissa.

Toimintamatkaksi kerrotaan 420 kilometriä. Auto on nelivetoinen, ja se kiihtyy nollasta sataan 4,9 sekunnissa.

XC40:stä on tulossa etuvetoinen versio, joten sellainen lienee aikanaan odotettavissa myös C40:stä, vaikkakin Volvolla ollaan vielä vaitonaisia tulevista versioista.

Android-käyttöjärjestelmään perustuva tieto- ja viihdejärjestelmä on kehitetty yhteistyössä Googlen kanssa.

Suomessa C40 -mallin myynti aloitetaan Recharge Twin Launch Edition -versiolla. Malliston hinta alkaa 62 511 eurosta. Autoedun verotusarvot ovat 800 ja 755 euroa.

Tältä näyttää Suomen ensimmäinen täyssähköinen poliisiauto 0:23
Katso videolta, miltä näyttää Suomen ensimmäinen täyssähköinen poliisiauto.

Lue myös:

    Uusimmat