Palomies Harri: Älä missään nimessä tee enää näin, kun hälytysajoneuvo lähestyy pillit päällä – "Uusi ohjeistus ei ole autoilijoiden tiedossa"

Palomies vakavana: Älä ikinä tee näin, kun hälytysajoneuvo lähestyy takaasi pillit päällä 0:59
Älä ikinä tee näin, kun hälytysajoneuvo lähestyy takaasi pillit päällä. Palomies Harri Minkkinen Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselta antaa videolla kaksi ohjetta tilanteesta selviämiseen ja kertoo, kuinka uuden ohjeistuksen mukaan nykyään tulisi toimia.

Miten kuljettajan pitää toimia, kun hän havaitsee hälytysajoneuvon siniset vilkkuvalot taustapeilissään? Palomies kertoo, etteivät viime vuonna muuttuneet ohjeet ole vielä autoilijoilla takaraivossa.

Palomies Harri Minkkinen Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselta kertoo, etteivät autoilijat ole hänen havaintojensa mukaan sisäistäneet hälytysajoneuvon kohtaamiseen liittyvää uutta ohjeistusta. Poliisi, pelastustoimi ja Liikenneturva julkaisivat päivitetyt ohjeet viime vuoden toukokuussa.

Uuden ohjeen tarkoituksena on mahdollistaa hälytysajoneuvolle mahdollisimman turvallinen ja tasainen matka kohteeseen.

– Ajan viikoittain hälytysajoa ja ikävä kyllä täytyy todeta, ettei uusi ohjeistus ole autoilijoiden tiedossa, Minkkinen harmittelee MTV Uutisille.

Katso yllä olevalta videolta, kuinka uuden ohjeistuksen mukaan tulisi toimia, kun hälytysajoneuvo lähestyy takaa pillit päällä.

Liikenteessä näkee Minkkisen mukaan monenlaisia suoritteita. Tyypillinen reaktio on vilkuttaa oikealle vanhan ohjeistuksen mukaisesti tai jopa jarruttaa voimakkaasti.

– Osa autoilijoista tekee hätäjarrutuksen keskelle ajorataa ja joskus pahimmillaan jopa liikenteenjakajan kohdalla tai kapealla sillalla. Sitten on uuden ja vanhan sekoitusta, ja kaikkea mahdollista suoritusta niiden väliltä. 

Oppiminen tulee viemään aikaa

Minkkinen kertoo, ettei ohjeiden omaksumisen hitaus ole varsinaisesti ollut yllätys.

– Oppiminen tulee viemään paljon aikaa, puhutaan jopa vuosista. Mitä nopeammin ihmiset omaksuvat uudet toimintamallit, sitä helpompi hälytysajoneuvojen on ennakoida tulevia tilanteita liikenteessä. 

Minkkinen kuitenkin muistuttaa, että tämä edellyttää kaikkien toimivan yhteisten ohjeiden mukaan.

Uudet ohjeet ovat tulleet osalle autoilijoista yllätyksenä. Minkkinen kertoo muutoksen aiheuttaneen jopa vastusta osan autoilijoista haluten pitäytyä tutussa mallissa.

– On kuitenkin hyvä muistaa, että liikennemäärät kasvavat jatkuvasti, ja tieverkosto sekä ajokulttuurikin muuttuvat. Meidän on vain mukauduttava muutokseen ja kehitettävä liikennettä turvallisempaan suuntaan. Tämä ohjeistus toimii Euroopassa ja monissa muissakin maissa, miksei se toimisi myös Suomessa, Minkkinen sanoo.

Virhe voi viedä hengen

Minkkisen mukaan kaikkein pahin virhe, jonka kuljettaja voi tehdä havaitessaan hälytysajoneuvon vilkkuvalot taustapeilissään, on jarruttaa äkillisesti.

– Äkkijarrutus on vaarallisin ja huonoin vaihtoehto minkä autoilija voi tehdä. Pysähtyminen liikenteenjakajan kohdalle tai kapealla sillalla hidastaa merkittävästi pelastusajoneuvon etenemistä. Nopeat ohjausliikkeet ovat myös vaarallisia ja voivat johtaa onnettomuuteen.

Minkkinen korostaa, että paloauto voi painaa jopa 34 tonnia.

– Varsinkaan talvella se ei ihan heti pysähdy, jos edellä ajava tekee äkkijarrutuksen tai nopeita väistöliikkeitä.

Oikeaoppinenkin toiminta voi johtaa vaaratilanteeseen, jos muut eivät ymmärrä viestiä

Pelastajien on oltava tarkkana myös silloin, kun edellä ajavan ajoneuvon kuljettaja toimii oikein ja ohjeiden mukaisesti.

– On myös ollut tilanteita, jossa hälytysajoneuvon havaittuaan henkilöauton kuljettaja on laittanut oikeaoppisesti hätävilkut päälle. Tämän takana ajava henkilöauto on jostain syystä sitten lähtenyt yllättäen ohittamaan tätä edellä ajavaa autoa, eikä ole havainnoinut takaa tulevaa hälytysajoneuvoa. Nämä ovat myös erityisen vaarallisia tilanteita.

Minkkinen toivoo, että hätävilkkujen sijaan puhuttaisiin esimerkiksi huomiovilkuista.

Hätävilkkujen termi on sinänsä vanhentunut, ja huomiovilkut toimisivat terminä paremmin. Tämä tarkoittaa sitä, että jotain poikkeavaa tapahtuu liikenteessä, ja kuljettajan pitäisi olla tarkkana ja tehdä huomioita autonsa edessä ja takana, Minkkinen perustelee.

Lue myös:

    Uusimmat