Suomen teillä iso muutos huomisesta alkaen – sinäkin voit joutua maksamaan kalliisti

Näin vaihdat renkaat autoosi 6:20
Renkaanvaihdossa on helppo mokata, ja moni jättääkin toimenpiteen suosiolla ammattilaiselle. Videon vinkeillä suoriudut operaatiosta kunnialla itsekin.

Suomen maanteillä siirrytään talvinopeuksiin huomisesta alkaen, joten kuljettajan on syytä olla tarkkana, mikäli ei halua pikavoiton kolahtavan postiluukusta. Väylävirasto lupailee, että alennetut nopeusrajoitukset ovat käytössä koko maassa viikonloppuun mennessä.

Maanteillä siirrytään talven ja pimeän ajan alennettuihin nopeusrajoituksiin tällä viikolla. Ensimmäiset nopeusrajoituskyltit vaihdetaan huomenna tiistaina 29. lokakuuta.

Maamme tieverkosta vastaavan Väyläviraston mukaan talvinopeusrajoitukset ovat käytössä koko Suomessa viikonloppuun mennessä. Nopeusrajoitusten muutokset koskevat suurinta osaa maanteistä ja moottoriteistä.

Näin nopeusrajoituksia alennetaan

Maanteillä nopeusrajoitus putoaa talvisin yleensä 80 kilometriin tunnissa. Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus laskee 70 kilometriin tunnissa.

Sadan kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan pääsääntöisesti kaikilla keskikaiteisilla teillä sekä muilla pääteiden osuuksilla, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan. Lisäksi sadan kilometrin rajoitus pysyy osalla vähäliikenteisistä maanteistä.

Moottoriteillä rajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa. Poikkeuksina ovat sellaiset moottoritieosuudet, joissa on käytössä vaihtuvat nopeusrajoitukset. Tällaisilla teillä on mahdollista pitää valoisana vuorokaudenaikana hyvissä ajo-olosuhteissa korkeammat rajoitukset voimassa aina marraskuun loppuun asti.

Takaisin kesänopeuksiin siirrytään tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.

Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajan ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.

On syytä palauttaa mieliin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, ei tavoite- tai miniminopeus. Turvallinen ajo edellyttääkin usein huomattavasti alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi.

Kuski ja auto talvimoodiin

Liikenteessä suurin riskitekijä löytyy tyypillisesti ratin ja penkin välistä. Kuljettajan tulee varautua talvikeleihin mieluusti ennemmin kuin myöhemmin, ja siinä auttaa oikeanlainen asenne.

Rauhallisella kuljettajalla on aikaa toimia rauhallisesti ja reagoida yllättäviinkin tilanteisiin.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi taannoin, miten sekä kuski että auto laitetaan talvimoodiin. Lue juttu täältä.

Lähde: Väylä

Lue myös:

    Uusimmat